Flere kjedekonsepter, én grunnplattform 

Voice har siden 1988 etablert noen av de mest kjente merkevarene innenfor Norsk klesbransje, og Epinova har vært med på laget helt siden de etablerte sin første nettbutikk i 2018. Nå jobber Voice med å bli aller best i klassen. 

Mann og kvinne poserer i festklær. Lys kjole med paljetter og mørk dress med slips

Ved å etablere én felles plattform for alle nettbutikkene til Voice har de nå en løsning som tåler vekst og som åpner for raske endringer. Det trengs i den raskest voksende e-handelskategorien – klær og mote. 

Resultater 

  • Femdobling av digital omsetning i perioden 2019 – 2021 
  • Sterkere digitale merkevarer, bedre synlighet og enklere kjøpsprosesser 

Voice har fått full effekt av den ekstreme økningen i digital handel fra 2019, og ligger an til å femdoble sin digitale omsetning i perioden fra 2019 til 2021. Men kanskje viktigst av alt har de nå en netthandelsplattform for videre vekst som gjør det mulig å legge konkrete planer for å bli blant landets aller største aktører innen digital handel innen 2025.  

Hver av Voice sine kjeder er nå etablert som sterke digitale merkevarer, med god synlighet og enkle kjøpsprosesser.  

Utfordringen 

Voice har siden 1988 etablert noen av de mest kjente merkevarene innenfor Norsk klesbransje, og står bak kjedekonseptene Match, VIC og Boys of Europe, i tillegg til merkevaren Jean Paul (Norges største klesmerkevare). Epinova har vært med på laget siden de etablerte sin første nettbutikk i 2017.  

Etter å ha havnet litt på etterskudd innenfor e-handel ønsket Voice hjelp med å etablere en enkel, men rask og skalerbar plattform for digital handel som kunne fungere godt på tvers av alle deres kjeder, og hadde identifisert Optimizely Commerce (tildligere Episerver) som den ledende løsningen innenfor dette området.   

Løsningen krever dessuten svært tett integrasjon med Voice sine øvrige kjernesystemer, spesielt ERP plattformen, CRM-løsningen og PIM-løsningen.  

Voice ønsket én felles plattform for alle nettbutikkene, med mulighet til å tilpasse funksjoner og designuttrykk til hver enkelt.  

Tjenester vi har levert

E-handel og nettbutikk

Ved å kombinere fagekspertise med helhetlig rådgivning, gjør vi ambisjoner om til konkurransefortrinn.

Se flere av tjenestene vi leverer

Løsningen  

I tråd med Epinovas prinsipper for iterativ utvikling ble den første nettbutikken (www.jeanpaul.no), lansert som en MVP, eller «Minimum Viable Product» i oktober 2017.  Nettbutikken hadde innledningsvis kun grunnleggende funksjoner, men skapte et godt grunnlag for testing og innsamling av informasjon. Denne informasjonen ble avgjørende for videre oppgradering og utvikling av det som nå er «Voice-plattformen». Dette er en skreddersydd løsning som fungerer på tvers av alle kjeder, og som nå har svært god ytelse og er velegnet for videre skalering.  

- Epinova har vært en svært viktig strategisk viktig samarbeidspartner for vår digitale satsing. De har med sin sterke kompetanse på Episerver/Optimizely og integrasjoner mot våre øvrige kjernesystemer, sørget for at vi har fått på plass en moderne, trygg og skalerbar netthandelsplattform, sier Claude Marie Davidsen, IT-direktør i Voice. 

Teknologi 

Løsningen er bygget som en såkalt Optimizely multi-site plattform hver av de digitale merkevarene til Voice: Jean Paul, Match, Boys of Europe og VIC. Løsningen er basert på Optimizely Commerce, med integrasjoner mot inRiver PIM, Infor M3, Voyado, Zendesk i tillegg til løsninger for frakt og betaling. Det er bygget én felles kodebase, med tilpasset frontend for hver nettbutikk.  

- Den store utfordringen til alle større aktører innen digital handel er evnen til å tilpasse seg raskt og til å opprettholde et svært høyt utviklingstempo over tid. Kunden har fått en rask plattform som er enkel å videreutvikle og vedlikeholde, med god flyt gjennom hele verdikjeden, sier Morten Blomfeldt – kundesjef i Epinova. 

Mer e-handel og nettbutikk

E-handel og nettbutikk

T personer i sofa snakker sammen

Ved å kombinere fagekspertise med helhetlig rådgivning, gjør vi ambisjoner om til konkurransefortrinn.