Innholdsmigrering krever planlegging

Innholdsmigrering er en av de aktivitetene som fort blir undervurdert i et CMS-prosjekt. Veldig ofte slenges det på nesten som en ettertanke: "Jo, og så må vi flytte over det gamle innholdet vårt. Det er bare noen tusen sider og filer i gammelt format. Går greit det, vel?"

Det er klart at din tekniske partner vil hjelpe deg med selve migreringsprosessen, men som kunde må du regne med å være involvert underveis. Her er noen tips for å gjøre migreringen så effektiv som mulig:

1. Start planleggingen tidlig

Hvis du vet at du vil flytte over noe gammelt innhold, bør dette kommuniseres så tidlig som mulig i prosessen - helst i anbudsperioden! Det er en vanlig tabbe å tro at migrering kan påbegynnes rett før lansering - da er gjerne både webredaksjonen og utviklingsteamet fullt opptatt med annen finpussing og klargjøring.

2. Sett av nok budsjett

De fleste CMS-prosjekter har budsjetter som må settes opp, og da er det viktig å sette av en realistisk pott til innholdsmigrering. Din tekniske partner trenger tid til å bli kjent med sidetypene dine, filarkivet ditt og planlegge hvordan det skal kunne flyttes over rent teknisk. 

Det finnes mange gode verktøy i dag for å kartlegge og flytte over innhold mellom to nettsteder, men de er ikke mirakelkurer. Som regel må det alltid settes opp, og følges opp, manuelt. Slikt tar faktisk tid. Vær mistenksom hvis din tekniske partner ikke setter opp et eget estimat for migreringen!

3. Sett av nok interntid

Det er du som kunde som kjenner innholdet ditt best. Du har sannsynligvis allerede en tanke om hvilken retning du vil ta innholdet på det nye nettstedet. Derfor er det viktig at webredaksjonen setter av tid til å kunne følge opp både før og etter migrering. 

Mye av innholdsarbeidet ved en migrering består av "samlebåndsjobb" - for eksempel klipp og lim av tekst, kopiering av bilder, retting av lenker. Men husk at effektiv tid og kalendertid ikke nødvendigvis er det samme - det kan hende prosessen bremses mens man venter på interne avklaringer, eller på at de nye sidetypene skal bli klare. 

4. Rydd i innholdsarkivet

Når du flytter til et nytt hus, går du gjerne gjennom alle tingene dine i pakkeprosessen. Du finner ut hva du vil beholde, og hva som skal kastes. Det er ingen vits i å leie unødvendig stor flyttebil, eller å kjøre unødvendig mange turer. Slik er det med innhold også.

Hvis du lager deg en oversikt over det gamle innholdet, hjelper du også din tekniske partner med å avgjøre hvordan det er best å utføre migreringen. Kutter man noen tusen unødvendige sider, kan det hende at migreringen kan gjøres på en brøkdel av tiden - og kostnaden. 

5. Tenk på SEO

Når innhold flyttes eller slettes, vil gamle lenker slutte å fungere. Derfor er det viktig å ha en plan for hvordan man vil håndtere dette. Igjen, her kjenner du det gamle innholdet ditt best, og du må være med å bestemme hvilke sider på det nye nettstedet som brukeren skal havne på. 

Din tekniske partner vil hjelpe deg med å sette opp regler i Episerver som sørger for at søkemotorer får beskjed om både flytting og ny adresse. Slik unngår du å miste rangeringen din i søkeresultatene.

Hvis du har planer om å flytte innhold fra et gammelt nettsted, tar vi gjerne en prat med deg om hvordan dette kan gjøres. 

Lykke til med migreringen!