Det finnes mange grunner til ønsker om ny funksjonalitet på et nettsted. Det kan være en tilbakemelding fra kunder, eller en diskusjon i et kvartalsmøte. Innspill fra sjefen om å gjøre søkefeltet mer synlig, eller at konkurrenten plutselig har fått nye websider. 

Dette er bra. Vi gjør ofte viktige og riktige endringer.

Men hvordan kan vi vite at vi er på riktig vei? Hvorfor prioriterer vi egentlig ett ønske høyere enn andre? Hvordan vet vi om det hjelper deg å nå dine mål med løsningen? Vet du hvilke mål du har?

Alt for sjelden løfter vi blikket og spør hvor vi er på vei.

Vi (som leverandør) og du (som kunde) må sammen passe på at vi alltid kan motivere endringene vi implementerer. Ikke basert på synsing, men basert på faktiske forhold. Og med utgangspunkt i målbare mål.

Her er fem tips til hva du kan gjøre for å komme i gang:

1. Definere mål

Veldig mange går i gang uten å ha definert dette. Det kan medføre at alle innspill og forslag blir gjennomført uten prioritering og retning.

  • Start med å definere målene med din løsning.
  • For eksempel "antall som melder interesse fra påmeldingskjema", "antall som logger på intranettet hver dag" eller "hvor mange fullfører kjøp på promoterte produkter".

2. Oppdater

Når du vel har definert dine mål må du klargjøre løsningen til å måle dem.

  • Konfigurer måleverktøy og innstillingene med dine mål. For eksempel sett opp dashboard i Google Analytics og konfigurer Google Tag Manager.
  • Ta i bruk Episerver sine innebygde verktøy og at de er installert på riktig måte.

3. Hold deg informert

Når noen spør hvor mange besøkere dere har i uken eller om vi har oppnådd konverteringsmålene, skal du ha svaret. 

  • Hold deg oppdatert på statistikken (minst en gang i uken). 
  • Rapporter månedlig og snakk med webredaksjonen eller markedsgruppen ukentlig om hvordan det går.

4. Verifiser og tilpass

Sjekk jevnlig at alt virker som det skal, og at du får den statistikk du trenger. Dette er en jobb som må gjøres gjennom hele året. 

  • Sjekk at Google Analytics eller Google Tag Manager er satt opp riktig.
  • Tilpass konverteringsmålene og rapportene i analyseverktøyets dashboard.

5. Snakk om det

Minn oss (dine rådgivere) og organisasjonen på målene for nettstedet. Spør deg om ønskene om ny funksjonalitet støtter målene - hvis ikke, bør den som kom med forslaget ha noen rimelig gode argumenter.

  • Snakk om dine hypoteser og forslag og involver flere deler i organisasjonen til å tenke høyt sammen.
  • Gjennomfør enkle brukerundersøkelser jevnlig og snakk om statistikken med dine rådgivere
 
Vi hjelper deg gjerne med innspill og bistand. Men det er din oppgave å ta første skritt!