Når man endelig har fått på plass et design man er fornøyd med, og skrevet innhold for landingssider og informasjonssider, er det lett å glemme å revidere det jevnlig. Man har masse andre biter med innhold som må skrives, og andre områder som stjeler fokus. 

Men ved å optimalisere innhold, kan det være store gevinster å hente i form av mer trafikk og mer konvertering. 

Hvis vi kan foreslå ett nyttårsforsett for 2017, så må det være å utforme og teste en hypotese på nettstedet ditt.

Hypotese: En gjetning, antagelse eller forklaring som synes rimelig ut fra foreliggende kunnskap, og som man forsøker å avkrefte eller bekrefte.
Store Norske Leksikon

Hypoteser er et mye brukt virkemiddel både i brukertesting, design og innholdsarbeid. Det går rett og slett ut på å "flikke på" elementer til de treffer best mulig for flest mulig.

Etter at nettstedet ditt ble lansert, har du sikkert skaffet deg mye statistikk om hvordan brukerne faktisk bruker det. Hvordan de navigerer seg rundt, hva de faktisk klikker på og hvordan innholdet ditt konverterer nå.

Men kanskje har du også en anelse om at brukerne hadde funnet frem litt mer effektivt, eller konvertert litt bedre, med noen små endringer. Kanskje har du også allerede noen konkrete ideer til hvilke grep som bør gjøres?

Noen eksempler på hypoteser

  • En grønn knapp gir flere klikk enn en rød knapp.
  • Vi kan fjerne bildekarusellen i toppen til fordel for et statisk bilde, for ingen klikker på noe annet enn første karusellbilde uansett.
  • Artikler med bilder av mennesker gir mer klikk enn abstrakte bilder, eller ingen bilder i hele tatt.
  • Flere ville meldt seg på nyhetsbrevet vårt hvis skjemaet var synlig på hver artikkel.
  • Om vi lenker til nyhetsarkivet fra vår mest besøkte landningsside, vil flere oppdage at vi har mye bra innhold i arkivet.
  • Hvis vi endrer ordlyden litt på en call-to-action, vil flere fristes til å klikke.
  • Hvis innholdet på en landingsside var personalisert for den enkelte besøkende, ville de lest mer innhold eller konvertert oftere.

Noe av dette trenger du hjelp av utviklere/designere til å sette opp, men det meste kan du teste med verktøy tilgjengelig rett i Episerver.

Må være målbart

Uansett hvilke endringer du velger å gjøre, er det viktig at du kan måle effekten av dem. Slik vet du om du skal endre tilbake, eller gjøre endringene permanente.

Beslutninger basert på statistikk er alltid bedre enn synsing ved kaffemaskinen.

Lykke til med din forskning i 2017!