De som driver med fysisk og digital handel i dag, har enormt mange valgmuligheter når det kommer til både markedsføring og betaling. På vårt frokostseminar 3. mai skrapet vi litt i overflaten av hva som finnes der ute, og hvordan aktører bør tenke for å henge med. 


Baard Persson Vaage - Betalingsløsninger: Trendene som avgjør suksess


La kundene betale på den måten som passer dem

Nettbutikk-eiere vet at mange kunder fyller handlekurven, men aldri fullfører kjøpet. Scenariene for avbrutt kjøp kan være mange:

  • Kunden hadde ikke kredittkortet tilgjengelig, men butikken tilbød ikke faktura som alternativ.
  • Kunden hadde ikke råd til å betale hele beløpet samlet nå, men delbetaling/finansiering var ikke tilgjengelig. 
  • Kunden ble tvunget til å registrere en brukerkonto for å få gjennomført kjøpet, mistet fremdriften, og droppet hele greia.

Det er åpenbart klokt å tilby et utvalg forskjellige typer betalingsløsninger, og å minimere påtvungne sidespor som registrering av brukerkonto.

For aktører som opererer internasjonalt, kan det også være regionale forskjeller på hvilke betalingsløsninger som er foretrukket - det optimale er å kunne tilpasse alternativene utfra regionale forventninger.

Tilpassede betalingsløsninger fører til økt konvertering - Baard Persson Vaage


Mobilbetaling er på fullt inntog

En uhøytidlig håndsopprekning i salen understreket at de fleste har prøvd en av de mange appene for mobilbetaling - Vipps, MobilePay og mCash, for å nevne noen. Mobilen er alltid med oss, og pengeoverføring er gjort med et sveip og et trykk - uten at man må den klønete veien innom nettbanken eller BankId. 

Hvor mange har vel ikke manglet kontanter på steder som ikke tar kort? Mindre aktører som håndverksutsalg, idrettslag og andre som mangler ressurser til et fullblods betalingssystem, kan nå enkelt registrere seg som brukersted, og betydelig øke sjansen for salg. Mobilbetaling er perfekt for spontane småtransaksjoner. 

Mobilbetaling og social payment er perfekt for småtransaksjoner - Baard Persson Vaage

 

Ulrik Prøitz - Hvordan berike kundereisen med beacons


Digitale brukeropplevelser blir fysiske

Med beacon-teknologi (og aktivt samtykke fra sluttbruker) kan en tilbyder gjenkjenne en mobiltelefon og kommunisere med den. Bare ved at mobilens eier beveger seg rundt, bygges det opp nyttige data om atferd og preferanser. Kombinerer man dette med data innsamlet fra andre kontaktpunkter med samme bruker (eller andre brukere i samme demografi), kan man servere brukeren god informasjon og markedsbudskap med høy grad av treffsikkerhet. 

Utfordringen er selvsagt å unngå å trå over terskelen hvor brukeren føler seg overlesset, eller får dårlige vibber med tanke på personvern. Her vil tilbydere måtte ta ansvar og være så transparente som mulig.

Bruk av beacons for tilpasset markedsføring - Ulrik Prøitz


Verdiskapende for både sluttbruker og tilbyder

Når en tilbyder investerer i beacon-teknologi er selvsagt målet å øke bunnlinjen. Men de smarteste tilbyderne gjør ikke nødvendigvis dette gjennom konkrete salgstilbud - heller gjennom å gi brukeren reell verdi i bytte for oppmerksomheten.

Dyreparken i Kristiansand er et godt eksempel på dette - bruk av beacons gjør at besøkende unngår køer, får påminnelser om kommende hendelser/attraksjoner, og gir dem utfyllende informasjon etterhvert som de beveger seg rundt i parken. Mer fornøyde besøkende fører som regel også til større omsetning, og flere som gjentar besøket.

Visualisering av datagrunnlaget fra beacons - Ulrik Prøitz

 

Ikke gå glipp av neste frokostseminar!

Vi holder deg oppdatert på det som rører seg i det digitale landskapet. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev