Thon Hotels

Oppgaven

Thon Hotels hadde en solid markedsandel på online hotellbooking, men følte at både nettstedet og bransjen hadde stagnert. Sammen med et stort fokus på ny teknologi og de mulighetene teknologi skaper ble det derfor bestemt at det var tid for nytt visuelt konsept, og en oppdatert teknisk plattform som bedre kunne innfri fremtidens mål for nettsiden.

Utfordringer

Det er sterk konkurranse om å være først ute med den beste teknologien i hotellbransjen. Det var derfor utfordrende å utvikle raskt nok og få gjort om en aldrende løsning. Det som lages av Thon Hotels må leveres innenfor rammene til hotellkjernesystemet som ligger i bunnen, og alt skal skje samtidig og selvfølgelig være oppe og gå hele tiden. Det er en forretningskritisk løsning, men prosessen har gått fint og smertefritt på grunn av et smidig team og dyktig produkteier.

Thon Hotels nettside

Tekniske veivalg

I 2016 begynte arbeidet hos Thon, hvor teamet bestemte seg for å bryte opp den eksisterende monolitten, og lage en felles plattform for web og app. Videre ble mikrotjenester etablert, hvor mye arbeid ble lagt ned for å finne riktige måter å gruppere funksjonalitetene. Grensesnittet for eksterne partnere, som operatører som selger Thons hotellrom, har en kanal inn til den felles tekniske plattformen som ligger i bakkant.

– I Thon har vi valgt en mikrotjenestestruktur, hvor vi f.eks. har en mikrotjeneste for å sende ut sms, en for å gjennomføre bookinger og en for å betale – bare for å nevne noen. Det er veldig spennende å få være del av et prosjekt som utvikler seg så raskt, men selvdagt samtidig utfordrende å få alle komponentene til å spille sammen på riktig måte. 

Tore Wiik Gjerdrum, senior backend-utvikler i Epinova

Teamet

Hos Thon jobber en rekke utviklere fra Epinova tett sammen på team med produkteier fra Thon og kolleger fra søsterselskapene våre Novanet (utviklere) og Northern Beat (UX). Det har vært viktig å ha et smidig team som består av frontend, backend, interaksjonsdesignere, testleder, prosjektleder og en produkteier. De fleste på teamet er utstasjonert hos Thon 2-3 dager i uken, for å jobbe tettest mulig på prosjektet.

- I dag jobber vi i flere tverrfaglige autonome team, som har hovedansvar for ulike områder. Hos Thon har vi fått muligheten til å utvikle oss, justere arbeidsprosesser og teamsammensetninger for å finne den mest optimale løsningen for hvert enkelt team.

Jan-Egil Witsø, prosjektleder i Epinova

Lav terskel for kommunikasjon og en hands-on-tilnærming fra alle utviklere har vært suksessfaktorer for prosjektet. Det er en spennende og kontinuerlig reise, og vi gleder oss til fortsettelsen.

Teknologi

Rammeverk: ASP.NET MVC, EPiServer, ASP.NET Core og React Native

Teknologi: Kubernetes, Azure Cosmos DB, IdentityServer, Azure ServiceBus, Application Insights, Azure SQL, Azure Functions, Redis, React-native, Webpack, Fake

Issue og project management: JIRA

Kildekodeverktøy: Azure DevOps (Git) og Github

Continuous Integration: Azure DevOps

Deploy: Azure DevOps

Kunden

Thon Hotels er en del av Olav Thon Gruppen og har hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam. Epinova, sammen med våre søsterselskaper, leverer også prosjekter til Thon Eiendom og Thon Shopping, dittgavekort.no og Skeikampen.