Lansering
<p>Trinn 50 av 50 i en serie blogginnlegg om markedskommunikasjon på internett og hvordan vi bygger en suksessrik hjemmeside med EPiServer CMS.</p>
Bakgrunn
Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:
- markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
- hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
- teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer
Trinn 50: Lansering
Vi er ved veis ende. Siste trinn av 50 gjenstår i vårt webprosjekt før vi er i mål: Selve lanseringen – teknisk, markedsføringsmessig og sosialt.
Timing
Lansering av et nettsted involverer ofte flere parter:
- kundens prosjektgruppe
- intern IT avdeling
- driftspartner
- leverandør
Avtal lanseringstidspunktet i god tid slik at alle parter er informert og har koordinert sine aktiviteter.
Ikke lanser et nettsted på en fredag eller før en ferie. Sett av god tid til å kunne følge opp etter lansering.
Beredskap
Beredskap må være avtalt med it avdeling/driftspartner og leverandør.
Lisens
Verifisere at lisensfilen er riktig i forhold til versjon av EPiServer og antall siter, samt at den er innstallert med riktig IP eller Mac adresse.
Konfigurasjonsinnstillinger
- Endre site settings
- Endre siteurl
- Sette logging til nivå error
- Kontrollere at riktige innstillinger for mail er benyttet
- Kontrollere expiration date på VPP mapper
- Kontrollere innstillinger for caching
Optimalisering
For større løsninger anbefaler vi en ytelsestest før lansering. Små justeringer på web serveren kan ha store konsekvenser for for ytelse.
I tillegg til det kan det være en ide å benytte YSlow fra Yahoo, som er et tillegg til Firebug. Dette verktøyet gir utviklerne tips som vil forbedre ytelsen på nettstedet.
Statistikkverktøy
Legg inn script for Google Analytics, Web Trends eller annet statistikkverktøy.
Endre rettigheter på løsningen
- Undersøk brukerrettighetene som er satt på EPiServer sitt sidetre
- Undersøk rettighetene som er satt i konfigurasjonsfilene
- Slett eventuelle testbrukere
URL rewriter
Dersom du allerede har et nettsted er det viktig at du bevarer rankingen som du har i søkemotorene. Dette gjøres med en løsning som videresender forespørsel på gammel url til tilsvarende side i den nye løsningen. Dette skal være en 301 permanent redirect.
Feilsider
Legg inn egendefinerte feilsider på web serveren som vises når det oppstår feil av typen 403, 404, 500, etc
Robots.txt
Tilpass en robots.txt fil, spesielt dersom det er innhold som du ikke vil at søkemotorene skal indeksere.
Endre DNS
Når DNS endres til å peke mot den nye web serveren så kan det ta fra minutter til mer enn et døgn før alle navnetjenerne er oppdatert: Regn med at noen brukere vil komme til det gamle nettstedet i denne perioden.
Sjekkliste
Dropit.com har laget en sjekkliste (pdf) som det kan gi noen ytterligere tips.
Markedsføring
Når alt det tekniske er klart og ny løsning er sluppet "live" er det moroa virkelig begynner. Vi får besøk! Vi blir sett! Vi blir brukt! Markedsføring kan selvsagt være tradisjonelle reklamekampanjer. Noen lykkes i å få napp hos landsdekkende medier i beste sendetid slik vår kunde Klif nettopp fikk med "Er det farlig". Vi får ty til de sosiale medier: Twitter, Facebook, LinkedIn, etc. Og vi sender selvsagt ut en epost til våre kunder og kontakter.
Sosialt
Når ny hjemmeside omsider er trygt lansert er det tid for å feire. Teamet har en lang og slitsom periode bak seg. Resultat er veldig synlig og avlsuttet. Ingen tvil om at en milepæl er nådd. Tid for å feire!