Korte fakta

  • Årlig konferanse i San Francisco om interaksjonsdesign i videste forstand
  • Arrangert 24. - 27. august 2010 av designstudioet Adaptive Path
  • Ca 3-400 deltakere fra hele verden, men primært USA
  • 2 dager foredrag, 2 dager workshops
  • Stor vekt på nettverkbygging og sosialisering
  • Lær av Facebook, Yahoo, WIRED, Bonnier, Ford m.m. og noen av verdens beste interaksjonsdesignere

Hovedtrender

  • Hvordan endringspsykologi kan forbedre brukeropplevelser (Fogg)
  • Internett endrer kultur og forming av identitet, ungdom blir uengasjerte, voksne ensomme (Wesch)
  • Smarte telefoner (iPhone) og tavle PC (iPad) bidrar til fundamentale endringer
  • Design for web bare en liten brikke i de fleste brukeropplevelsene
  • Data analyse, konseptutvikling, prototyper og brukertesting fungerer på så ulike områder som bilinteriør, dataspill, sykehus/pasient-forholdet, etc.

Keynote: BJ Fogg: Behavior Wizard: Precision and Power in Persuasive Design

BJ Fogg ble utropt som en av 10 "guruer" som lesere av Fortune bør kjenne til. Han forsker og underviser i endringspsykologi på universitet i Stanford og over hele verden. Han bruker også halve tiden som konsulent, primært mot internett foretak. Fogg har også blitt godt kjent i Norge, var sist på Yggdrasil i 2009. Jeg nevner ikke mer om dette her, det var ikke noen store nyheter. Hans arbeid er det lett å lese seg til på nettet. Men det var som alltid underholdende og inspirerende å oppleve han. Og han gir oss altid noen enkle knagger til hjelp:

  • Put hot triggers in the path of motivated people
  • Realistic design for humans - lazy pack animals, creatures of habit
  • Repeat successful recipies

Keynote: Wesch: Mediated Culture

Antropolog Michael Wesch fra universitetet i Kansas rørte oss alle. Han har tradisjonell bakgrunn som antropolog fra Papua New Guinea. De seneste årene har han studert og tolket internetts påvirkning på samfunn og individer. Han er også kjent som opphavsmannen til den svært pedagogiske innføringen Web 2.0 ... The Machine is Us/ing Us.

Wesch tar utgangspunkt i Neil Postmans kritiske analyse av TV-samfunnet fra 90-tallet. Han ender opp i en ganske negativ vurdering av hvordan Facebook og YouTube gjør oss mindre engasjerte og mer ensomme, særlig hos yngre.

Han avsluttet med en sterk oppfordring om å bidra til kollektive og konstruktive brukeropplevelser, med eksempler fra "YouTube-konserten" Lux Aurumque av Eric Whitacre og Ushahidi-prosjektene i Kenya og Haiti.

Workshop

Min selvtillitt på bruk av penn og papir kunne forbedres. Derfor meldte jeg meg på den eneste workshopen som gikk over begge dagene: Good Design Faster. Dette var en svært nyttig øvelse i ulike teknikker for konseptutvikling for skjerm – på papir:

  • Skisse
  • Storyboard
  • Sketchboard 
  • Prototype

Men det nyttigste var trolig å jobbe sammen med flinke og erfarne folk fra hele verden 2 dager i strekk. Hva vi fikk til sammen var mer enn summen av delene!

Hva fikk jeg ut av det?

Jeg lærte mindre om brukeropplevelse og design på web enn forventet. Til gjengjeld lært jeg mye slektskapet til andre medier og områder for interaksjonsdesign.

Jeg fikk økt selvtillit og mange nyttige triks i omgang med papir og penn.

Jeg fikk delta i den akkumuleringen av kunnskap, erfaringer og holdninger fra teamet på workshopen.

Jeg fikk glimt inn i hverdagen til “kolleger” fra USA, Sverige, Tyskland, Australia, Singapore, Mexico – bedriftskultur, prosjektarbeid, verktøy, metodikk, etc.

Og sist, men ikke minst: Masse inspirasjon!

Liste over foredrag

  • Endringspsykologi, BJ Fogg
  • Bruk av data i designprosessene hos Facebook
  • Web fonts
  • Data visualisering
  • Video spill
  • “Gamestorming” – workshop teknikker
  • “Fun” i spill (og UX)
  • Keynote: Antropolog M Wesch: Kulturkritikk
  • Service design på sykehus
  • Sosiale tjenester fra Yahoo
  • Magasiner på iPad: Bonnier & Wired
  • Ford UX
  • SciFi som inspirasjon til UX
  • UX i filmer

Liste over workshops

  • Papir prototyping, 2 dager
  • “Gamestorming” – workshop teknikker
  • Data visualisering
  • “Fun” i spill (og UX)
  • Innholdstrategi
  • Design for smarttelefoner
  • Endringspsykologi (BJ Fogg)
  • Sosiale grensesnitt
  • Tegneserier som kommunikasjonsmiddel
  • Service design
  • Metoder for innovasjon & evaluering  

Presentasjoner:

Av Eli Toftøy-Andersen på UXnet Oslo Meetup 8. september 2010

Av Dag Tjemsland på UXnet Oslo Meetup 8. september 2010

Deltakernes egne bilder fra Flickr.

Presentasjoner og filmopptak er ikke publisert enda.

Andre blogginnlegg

Les mer om