Helsetilsynet

Helsetilsynet passer på at sosial- og helsetjenestene fungerer optimalt. Med et innholdstungt nettsted trengte de selv et digitalt løft for bedre tilgjengelighet og brukervennlighet.
Kunde: Helsetilsynet www.helsetilsynet.no Lansert: 2018

Utfordringen

Helsetilsynet ønsket et digitalt løft på nettstedet som kunne leve opp til dagens krav om tilgjengelighet og brukervennlighet. Samtidig var det viktig at brukerne enkelt kunne finne frem til det innholdet som var riktig for dem.

Gjennomføringen

Oppgradert søk

Siden nettstedet er veldig innholdstungt, ble god struktur og søkemuligheter nøkkelfaktorer for det digitale løftet av nettstedet.

Nettstedet ble oppgradert fra en gammel Episerver 6, til en ny Episerver 11. Dette gjorde at vi også kunne bytte til Episerver Find, en søkemotor som gir mulighet for avanserte søk og filtreringer av innhold og dokumenter.

Innholdet i fokus

Mye av innholdet fra det gamle nettstedet skulle bli med over til det nye. Vi utførte en omfattende innholdsmigrering hvor eksisterende innhold ble ryddet, flyttet og flettet inn i den nye strukturen.

Prosjektet fokuserte også på redaktørvennlighet, slik at nettstedet fungerte som et godt arbeidsverktøy for redaktørene.

Holder brukerne oppdatert

For å gi brukerne mulighet til å holde seg oppdatert på innhold på nettstedet, ble det skreddersydd en abonnementtjeneste hvor brukerne velger å enten få daglig, ukentlig eller månedlig oppdateringer.

Struktur og lesbarhet

Et nettsted med mye tekst trenger god struktur og lesbarhet, og derfor er de nye artikkelsidene designet slik at selv tunge artikler er lettere å lese.

Nettstedet er selvsagt laget med responsivt design og gir en god brukeropplevelse på alle digitale flater. 

Kunden sier...

«Tett samarbeid mellom redaktører, utviklere og designere
har sikret et stort digitalt løft - bygget på brukernes premisser.»

- Nina Vedholm, Helsetilsynet

Kort og godt

Samarbeidspartnere: