Thon Hotels

For å skille seg ut i hotellmarkedet, valgte Thon Hotels å gå nye veier. Både på design, kundefokus og digital strategi.
Kunde: Olav Thon Gruppen www.thonhotels.no Lansert: 2016

Utfordringen

Thon Hotels hadde allerede en solid markedsandel på online hotellbooking, men følte at både nettstedet og bransjen hadde stagnert. Det var nødvendig med fornyelse! De hadde behov for:

  • Nytt visuelt uttrykk
  • Større kundefokus
  • Oppdatert teknisk plattform
  • Bedre konvertering

Nytt visuelt uttrykk

Alle Thon-hotellene har gjennomgått en oppussing med friske farger, innovativt design og inspirerende dekorasjon. Det nye nettstedet ble tegnet i samme ånd, med mye bruk av luft, farger og linjer. Nettstedet er selvsagt laget med responsivt design og tilpasser seg alle digitale flater. 

Større kundefokus

For mange distraksjoner

Det gamle nettstedet prøvde for hardt å gjøre for mye på en gang.

En brukerundersøkelse viste at bare 62 % av besøkende fikk gjennomført den oppgaven de kom til nettstedet for!

Det var rett og slett for mange valg, for mange tilbud som skrek om oppmerksomhet, for mange blindveier som førte bort fra konvertering.

Inspirasjon fra andre bransjer

Hotellbransjen på nett er veldig homogen - alle aktørene kopierer hverandres konsepter og brukeropplevelse. For å fortsette å ligge i forkant, måtte det innovasjon til.

Sammen med Thon Hotels hentet vi inspirasjon fra aktører i andre bransjer som lykkes stort på nett - som varehandel og flyselskaper. 

Selger opplevelser - ikke hotellrom

Beliggenhet, stil og pris er selvsagt viktig, men kunder tiltrekkes også av opplevelser. Det nye nettstedet har fokus på overnattingsmuligheter i nærheten av severdigheter, storby og kulturopplevelser. Gode tilbud og lokale tips er en av hovedingrediensene som besøkende får servert når de leter etter hotell.

Bilder

Bruk av bilder har vært sentralt i designet. I utlistinger, hotellbeskrivelser og artikler finnes det inspirerende bildegallerier som presenterer alle rom og fasiliteter som tilbys.

Oppdatert teknisk plattform

Det gamle nettstedet var på en Episerver CMS 6. For å kunne være en solid nok grunnmur, måtte nettstedet oppgraderes. Flyttingen til Episerver CMS 9 og MVC gjør at Thon Hotels kan ta i bruk all den nye funksjonaliteten i plattformen, og har blitt kvitt masse oppsamlet teknisk gjeld fra årenes løp.

Integrasjoner mot backoffice-systemer for booking har også fått en overhaling. De har blitt raskere, sikrere, og benytter smarte automatiske løsninger der man tidligere måtte gjøre oppgavene manuelt.

Bedre konvertering

Konseptet "Surprise & delight!" ble vår rettesnor gjennom prosjektet. Besøkende som opplever service og tilbud som overgår forventningene, føler seg mer verdsatt som kunde. De konverterer mer, og gjerne flere ganger.

Kort og godt

  • Nettsted: www.thonhotels.no
  • Kunde: Thon Hotels
  • Lansert: 2016
  • Plattform: Episerver CMS

Samarbeidspartnere: