God datakvalitet i produktfeed tilfredsstiller kundenes informasjonsbehov

1. PIM – én kilde for alle dine produktdata

Netthandelsrapporter viser at norske kunder handler mest innenfor klær/sko, hjemmeelektronikk og skjønnhet/helse. Alle disse kategoriene stiller store krav til utfyllende produktdata og beskrivende bilder:

Hvordan er passformen på buksa? Tåler jakka vask? Hvilke innganger finnes på forsterkeren? Hvilken type pose passer til støvsugeren? Hva inneholder hudproduktet?

For å kunne tilfredsstille kundenes informasjonsbehov og dermed selge mer, må du starte med optimalisering av produktkatalogen. Selv verdens beste produkter trenger nøyaktige data, gode bilder og produktbeskrivelser - og du trenger en effektiv måte å holde datakvaliteten ved like.

Et PIM-system (Product Information Management) gjør det lettere å få struktur på dine produktdata. Med alle data samlet på ett sted, blir det lettere for deg å gjenbruke informasjonen på tvers av alle dine salgskanaler – både online og offline. Produktsider i nettbutikken, digitale hyllelapper, utskrifter, merking og oversettelser er bare noen eksempler på bruksområder for produktdata fra PIM-systemet.

Hvis du selger dine produkter på andre markedsplasser enn din egen nettbutikk, kan data fra PIM-systemet hentes ut og benyttes der også, slik at kundene alltid får riktig informasjon om produktet, presentert på riktig måte.

2. Strukturerte data på produktsidene

Søkemotorer er gode på å indeksere innhold som er publisert på nett, men ikke alltid så gode på å plukke opp rene produktfakta som er «gjemt bort» blant annen tekst.

Hvis du gjemmer bort produktdata, går du glipp av mange potensielle kunder som søker etter liknende produkter som det du selger.

Produktsidene dine kan oppnå betydelig flere treff og mer salg hvis du eksponerer produktdata på en måte som søkemotorer, prisroboter og sosiale plattformer som Facebook lettere kan finne.

En effektiv måte å gjøre dette på, er med Schema.org - en standardisert måte å beskrive data om alt fra produkter til arrangement og tjenester. Teknikken er laget av bl.a. Google, Microsoft og Yahoo, og er i bruk hos nettbutikker og tjenestetilbydere over hele verden.

Måten man bruker det på er å fylle ut en rekke forhåndsdefinerte felter for hver type vare eller tjeneste man skal selge. Et konsertarrangement vil ha andre felter å fylle ut enn f.eks en elektronikkprodukt. De ferdig utfylte feltene vil synes i kildekoden på produktsiden din (hvor søkemotorer og prisroboter finner dem), men vil ikke være synlig for besøkende.

Den forutsigbare og forhåndsdefinerte strukturen gjør at teknikken fungerer på tvers av landegrenser, og at mange ulike typer søkemotorer lett kan plukke opp informasjonen.

Har man ønske om å liste ut enda flere detaljer, finnes også Schema.org-utvidelsen GS1 SmartSearch. Denne standarden introduserer en rekke nye felter (utover de som finnes i Schema.org), slik at man kan beskrive produkter ned i minste detalj.

Voice Norge, som eier merkevarene og nettbutikkene Jean Paul og Match, har implementert GS1 med gode resultater:

«Produktsidene, der vi har implementert GS1 SmartSearch, har en prosentmessig større fremgang enn andre sider uten GS1 SmartSearch.»
- Atle Egenes, ansvarlig for e-handel i Voice

Organiske søketreff på produktsider med GS1 økte med +57%, og bounce (besøkende som kjapt forlater produktsiden uten å foreta seg noe) gikk ned med -1,5%. Strukturerte produktdata hadde altså en betydelig effekt på hvor bra de matchet det kundene søkte etter.

Nettbutikken Jean Paul opplevde økning i organiske søketreff med GS1 produktfeed


3. Produktfeed for markedsplasser

Når du først har fått på plass strukturerte data for hvert produkt, kan du oppnå gode resultater ved å tilby en produktfeed fra nettbutikken din. Dette er en samlet utlisting (feed) med alle de aktuelle produktene og prisene dine, komplett med alle datafelter du har lagt inn. om hvert produkt. Hensikten er at søkemotorer, prisroboter og annonsenettverk lettere kan matche det kundene søker etter, med det du tilbyr.

Mange kunder starter jo nemlig letingen i en søkemotor, fremfor å gå rett til akkurat din nettbutikk. Hvis kunden søker etter "svart selskapskjole" og du har datafelter i i din produktfeed som matcher "type: selskapskjole" og "farge: svart", øker sjansene dine for å komme høyere i det organiske søkeresultatet. Hvis du også har oppdaterte priser i feeden din, vil dette også hjelpe deg høyere opp i prissammenlikningstjenester, som f.eks Prisjakt.

Produktfeeds kan selvsagt også brukes i annonsering - f.eks Google Shopping. Dette er de fremhevede produktene som du finner under "Shopping"-fanen når du søker via Google. Når du oppretter en annonsørkonto hos Google, kan du legge inn en peker til produktfeeden din, og dermed indekseres produktene dine - klare til å vises til besøkende som søker etter liknende produkter.

Det er en klar fordel - og i mange tilfeller et krav - at produktfeeden er "fersk". Det betyr at produktenes beskrivelse og priser må være så nøyaktige og så oppdaterte som mulig. Sørg derfor for at nettbutikken din automatisk genererer oppdatert produktfeed jevnlig. Mange nettbutikkplattformer har dette enten innebygd, eller har støtte for å implementere det.

Produktfeeden - spesielt når brukt i annonsering - er et godt eksempel på hvor viktig det er å kombinere strukturerte data med treffende innhold. Nøyaktige produktdata hjelper deg å matche hva kundene søker - mens bilder, gode overskrifter og produktbeskrivelser vekker tillit, engasjerer og bidrar til at kundene legger igjen pengene i nettopp din nettbutikk.

Les mer om