• Publisert
  • 1 min

Analysere trafikkdata på gammel hjemmeside

Trinn 2 av 50 i en serie blogginnlegg om markedskommunikasjon på internett og hvordan vi bygger en suksessrik hjemmeside med EPiServer CMS.

Bakgrunn

Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:

  • markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
  • hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
  • teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer

 

Trinn 2: Analysere trafikkdata på gammel hjemmeside

Vi er så heldige å ha trafikkdata siden starten på vårt nåværende nettsted - det som vi skal erstatte. Vi bruker både Google Analytics og Xtractor fra OnlineServices til å analysere bruksmønsteret på våre sider.

  • Hvilke sider er mest populære?
  • Hvor kommer gjestene fra?
  • Hvor stopper de?
  • Hva søkes det på eksternt og internt?
  • Hvem og hvor lenkes det til oss?
  • Hva slags nettlesere bruker våre gjester til å se våre sider?
  • Hva slags skjermoppløsning bruker våre gjester?

Vi bruker funnene herfra som råd til ulike beslutninger om det nye nettstedet:

  • Vi tør gå opp til et minimium design på 1280 piksler bredde
  • Profiler av de ansatte og blogginnleggene må prioriteres innholdsmessig
  • Det søkes etter innhold som vi mangler og derfor må skape nytt

Vi ser også at vi har relativt liten trafikk og bør settes oss mål om å få mer trafikk på nye sider...