Analysere trafikkdata på gammel hjemmeside
<p>Trinn 2 av 50 i en serie blogginnlegg om markedskommunikasjon på internett og hvordan vi bygger en suksessrik hjemmeside med EPiServer CMS.</p>
Bakgrunn
Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:
- markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
- hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
- teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer
Trinn 2: Analysere trafikkdata på gammel hjemmeside
Vi er så heldige å ha trafikkdata siden starten på vårt nåværende nettsted - det som vi skal erstatte. Vi bruker både Google Analytics og Xtractor fra OnlineServices til å analysere bruksmønsteret på våre sider.
- Hvilke sider er mest populære?
- Hvor kommer gjestene fra?
- Hvor stopper de?
- Hva søkes det på eksternt og internt?
- Hvem og hvor lenkes det til oss?
- Hva slags nettlesere bruker våre gjester til å se våre sider?
- Hva slags skjermoppløsning bruker våre gjester?
Vi bruker funnene herfra som råd til ulike beslutninger om det nye nettstedet:
- Vi tør gå opp til et minimium design på 1280 piksler bredde
- Profiler av de ansatte og blogginnleggene må prioriteres innholdsmessig
- Det søkes etter innhold som vi mangler og derfor må skape nytt
Vi ser også at vi har relativt liten trafikk og bør settes oss mål om å få mer trafikk på nye sider...