Bakgrunn

Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:

  • markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
  • hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
  • teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer

 

Trinn 2: Analysere trafikkdata på gammel hjemmeside

Vi er så heldige å ha trafikkdata siden starten på vårt nåværende nettsted - det som vi skal erstatte. Vi bruker både Google Analytics og Xtractor fra OnlineServices til å analysere bruksmønsteret på våre sider.

  • Hvilke sider er mest populære?
  • Hvor kommer gjestene fra?
  • Hvor stopper de?
  • Hva søkes det på eksternt og internt?
  • Hvem og hvor lenkes det til oss?
  • Hva slags nettlesere bruker våre gjester til å se våre sider?
  • Hva slags skjermoppløsning bruker våre gjester?

Vi bruker funnene herfra som råd til ulike beslutninger om det nye nettstedet:

  • Vi tør gå opp til et minimium design på 1280 piksler bredde
  • Profiler av de ansatte og blogginnleggene må prioriteres innholdsmessig
  • Det søkes etter innhold som vi mangler og derfor må skape nytt

Vi ser også at vi har relativt liten trafikk og bør settes oss mål om å få mer trafikk på nye sider...

Les mer om