• Publisert
  • 1 min

Bli inspirert av konkurrenter og partnere

Trinn 4 av 50 i en serie blogginnlegg om markedskommunikasjon på internett og hvordan vi bygger en suksessrik hjemmeside med EPiServer CMS.

Bakgrunn

Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:

  • markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
  • hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
  • teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer

 

Trinn 4: Bli inspirert av konkurrenter og partnere

Vårt mål er å tiltrekke oss nye kunder gjennom egen hjemmeside. Den er vårt viktigste “sted”, hjem, utstillingsvindu, plakat, salgsbod.

Innhold, design, og funksjonalitet sier noe om hvem vi er og hva vi streber etter. Vi vet våre potensielle kunder er på utkikk etter en leverandør som er seriøs, kompetent, profesjonell, erfaren, oppdatert, løsningsorientert m.m.

Leverandører av tjenester innen webutvikling er en broket forsamling. Før var manglende seriøsitet og døgnfluer en bransjebelastning. Heldigvis tok .com-døden livet av de verste hurraguttene. De fleste kjøpere av webtjenester har vært gjennom flere generasjoner hjemmesider. De har høstet ujevn erfaring fra samarbeidspartnere som er vanskelige å sammenligne:

  • noen tror teknologien ikke spiller noen rolle
  • noen blir blinde av blendende design
  • noen mangler empati for kundene/brukerne/gjestene
  • og noen gaper over for mye og mister fokus, faglig kvalitet og leveranseevne

Som mange andre bedrifter og organisasjoner må vi se oss rundt i det landskapet som omgir oss. Vi konkurrerer om oppmerksomheten mellom andre webdesignere, UX-miljøer og konsulentbyråer innen IKT.

  • Hva gjør de andre?
  • Hva er riktig for oss?
  • Hvordan kan vi skille oss ut?

Vi må finne vår egen stemme, vår egen stil, vår egen personlighet. Det er nærmest umulig å finne på noe helt nytt, være unikt nyskapende. Men vi kan låne ideer fra mange steder og sette det sammen til vårt eget. Heldigvis har vi en unik forretningside i norsk sammenheng: Spesialisert ekspertmiljø i EPiServer CMS. Utfordringen blir å omsette denne visjonen til en brukeropplevelse på web.