• Publisert
  • 1 min

Første utkast tekstlig innhold

<p>Trinn&nbsp;14 av 50 i en serie blogginnlegg om markedskommunikasjon på internett og hvordan vi bygger en suksessrik hjemmeside med EPiServer CMS.</p>

Bakgrunn

Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:

  • markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
  • hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
  • teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer

 

Trinn 14: Første utkast tekstlig innhold

Når de viktigste 210 tegnene er skrevet begynner vi å jobbe med hver enkelt nettside. Tittel og beskrivelse har vi allerede utformet for Googles treffliste. Hvordan opplever brukerne siden når de kommer hit fra Google? Og hvordan bør tittel og ingress se ut på siden dersom gjestene kommer fra andre steder?
 
Det er mange ting å huske på når vi skriver innhold for web:

  • Hvem leser dette?
  • Hva interessere mine lesere på akkurat denne siden?
  • Hvilke trefford skal jeg bruke?
  • Hvilke lenker skal jeg bruke?

For hver side gjelder alltid disse reglene:

  • La hver side fokusere på ett tema
  • Vær spesifikk først, generell sist
  • Skriv kort - toppen 4-5 avsnitt
  • La hvert avsnitt være kort, toppen 4-5 linjer
  • Skriv lettlest, gjennomsnittlige 10-klassinger skal kunne forstå
  • Bruk overskrifter, og treffordene i overskriftene
  • Bruk punktmerkede og nummererte lister der det passer
  • Bruk trefford i lenker i teksten, og la disse fortrinnsvis gå til andre sider på eget nettsted

Ved første gjennomskriving skriver vi alt ut kontinuerlig med minst mulig opphold. Vi må kunne holde en tanke gjennom hver side. Hvordan skal leserne ellers klare det? Revisjon og korrektur sparer vi til senere.