Bakgrunn

Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:

  • markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
  • hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
  • teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer

 

Trinn 5: Identifisere liste av trefford

  1. Internett er i 2010 mer effektiv som kanal for markedsføring og kommunikasjon enn noensinne før
  2. Viktigste arena på internett er søkemotorene
  3. Dominerende søkemotor er Google (over 95% hos oss i 2009!)
  4. Altså, vi må strebe etter å komme øverst på Googles treffliste ved søk på relevante søkeord
  5. Der vi må sørge for at innholdet i trefflisten er optimalt utformet
  6. Slik at vår målgruppe faktisk blir fristet til å klikke på vår lenke, fortrinnsvis en av de 3 øverste

Et av de viktigste arbeidsområdene er det vi kaller trefford.

  • Fordi de skal gi treff på søk
  • Fordi de skal være treffende formulert

Kort sagt: Ord og uttrykk som vi tror våre målgrupper bruker i søk og tekstskanning.
 
(Andre kaller det gjerne søkeord, triggerord, nøkkelord, “careword”.)
 
Vi har identifisert våre trefford slik:

  • analysere trafikkdata på ekstern og intern søkemotor
  • avdekke gjennom brukertester
  • test av eksterne søkemotorer
  • analyse gjennom verktøy som WordTracker, Google AdWords, Trends og Insights
  • spørre våre kolleger
  • spørre eksperter på vår bransje
  • se hva konkurrenter bruker

Listen har vi gruppert og prioritert slik at det skal bli lettere å bruke dem i skriveprosessen. Vi følger annerkjente prinsipper om å bruke dem hyppig, men velformulert med klokskap:

  • URL
  • Tittel
  • Metadata
  • Overskrifter
  • Hovedinnhold
  • Navigasjonsappara
  • Lenker ut
  • Bildefiler
  • Alt tekst på bilder

Et eksempel:
Hva skal vi kalle vårt viktigste produkt, det vi leverer?

  • nettsted
  • nettside
  • web
  • webløsning
  • nettløsning
  • hjemmeside

Vi landet til slutt på det siste hjemmeside. Men mangler pussig nok helt innhold fra før hvor vi bruker det ordet, og blir usikre når vi ikke kan måle egen trafikkdata. Derfor får vi ta sjangsen og teste det ut i bruk.

Les mer om