Bakgrunn

Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:

  • markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
  • hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
  • teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer

 

Trinn 47: Klargjøre for webanalyse og indeksering

Før lansering må vi huske på forskjellig som har å gjøre med web statistikk, trafikkanalyse, søkemotorer og indeksering.

Google Analytics

Vi bruker Analytics sammen med EPiServer SEO (tidligere Xtractor) til webanalyse – analysere trafikken til hjemmesiden vår. Analytics ligger inne med et script og en identifikator på alle sidene. Dette har vi hatt siden Epinovas oppstart 2. mai 2007. På den nye siden legger vi inn den samme identifikatoren rett før vi lanserer. På den måten kan vi drive webanalyse i en kontinuerlig periode fra to ulike nettsteder.

Google Webmaster Tools

Det er enkelt å koble opp hjemmesiden vår til denne tjenesten. Googles indeks er den databasen Google bruker når de søker på våre sider. Med Webmaster Tools får vi et innblikk i Googles indeksering av vårt nettsted:

  • Antall indekserte sider
  • Når sidene sist var indeksert
  • Eventuelle indekseringsfeil
  • … og en rekke andre tips og råd fra Google

Vi kan også gi instrukser til Google om domenenavn, geografi og lignende.

/robots.txt

Denne filen skal ligge på øverst på webserver, rett under forsiden. Med noen få ord her kan vi fortelle kravlerne til søkemotorne hvilke deler av nettstedet vi ikke ønsker å få indeksert.

/sitemap.xml

For å hjelpe søkemotorenes kravlere til å finne alle sidene på nettstedet vårt setter vi opp en automatisk nettstedsoversikt i XML format. Denne oppdateres hver gang vi legger til eller fjernen en side og sørger for at den blir raskt indeksert.

Les mer om