Bakgrunn

Epinova lanserte ny hjemmeside på EPiServer CMS6 23. mars 2010. 50 dager før lanseringen startet vi med daglige blogg innlegg om hvordan vi gjennomførte prosjektet:

  • markedsstrategi for internett, brukskvalitet og innhold for web
  • hjemmesiden i forhold til andre kommunikasjonskanaler og sosiale medier
  • teknisk implementering i publiseringsløsningen EPiServer

 

Trinn 22: Opprette offisiell Facebook fanside

Facebook trenger vel neppe noen nærmere introduksjon. Annenhver innbygger i Norge har nå registrert sin profil. I privatlivet til folk har det blitt en viktig sosial arena.
 
Det blir spennende å se på den videre utvikling. Mange går etter hvert lei den konstante delingen av meningsløse trivialiteter. Det kan bli mye mas og tull fra mange folk du egentlig ikke ønsker å pleie normal sosial omgang med. Samtidig er det en enorm sprengkraft i nettverket: At så mange er tilstede og har delt så mye av seg selv.
 
På mange måter har Facebook blitt en egen plattform, et nettverk inne i internettet. Dersom bedriften Facebook forvalter dette på en smart måte kan det vokse mye mer i mediemakt og markesmakt enn der det allerede er. Ikke det at vi tror nasjonale valg eller sjølmeldinga kommer til å gå via Facebook. Men det har potensiale for å romme enda viktigere og betydningsfull sosial interaksjon enn det vi har sett til nå.
 
For bedrifter er det så langt aktuelt å etablere en “fanside”. På Epinovas Facebook-side legger vi ut en statusstrøm, bilder, filmer, diskusjonsgrupper, arrangement m.m. Invitasjon er sendt til de fleste av våre kunder, de aller fleste er finner vi lett på Facebook. Foreløpig ser vi at det for vår del ikke tar helt av. Mange syns Facebook tilhører fritiden og privatlivet. Og dette ser ut til å være trenden hos mange andre bedrifter og organisasjoner. Det er liten aktivitet på slike sider. Men det er en nyttig å følge med og være forberedet på det som kan komme. 

Les mer om