• Publisert
  • 4 min

Bare meld meg av! 5 nyhetsbrev-tabber du bør unngå

Nyhetsbrev i innboksen er vi alle vant til - det er jo bare å melde seg av hvis man ikke ønsker flere. Men er det alltid så lett?

Sender du ut nyhetsbrev? Det gjør du sikkert. 

Har nyhetsbrevet ditt en avmelding-funksjon? Klart det har.
(Det er jo påbudt!)

imageixi9.png


Hvis du skriver nyttige nyhetsbrev, melder ikke brukerne seg av - og da trenger du ikke lese denne bloggposten. Men hvis brukerne dine mooot normalt ikke lenger vil ha nyhetsbrevet ditt, bør du gjøre det så enkelt for dem som mulig.

Dessverre finnes det nok av eksempler på utsendere som gjør avmelding unødvendig knotete - både for brukerne, og for seg selv.

Her er 5 kjappe avmeldings-tabber du bør unngå:

1. Kreve at brukeren skriver inn sin egen epostadresse

Kutt ut a, Power. Dere vet allerede epostadressen min. Jeg fulgte avmeldingslenken i nyhetsbrevet dere nettopp sendte meg! Å kreve at jeg skriver inn min egen epostadresse en gang til er bare latskap.

Å gamble på at en misfornøyd bruker er for lat (som meg) til å gidde å skrive inn eposten, slik at de forblir på utsendingslisten likevel, er ikke greit.

Nyhetsbrev avmelding som krever at brukeren skriver epostadressen sin

2. For mange lister å krysse seg av

Joda, GameStop, det har sikkert stått med liten tekst et eller annen sted at hvis jeg legger igjen eposten i butikken deres, så havner jeg på epostlista. Men at jeg havner på SÅ mange ulike lister, det visste jeg ikke.

Egne lister for bonussaldo, tilbud, undersøkelser og nyutgivelser pluss SMS - er det virkelig nødvendig? Har jeg sagt ja takk til dette? Nå sier jeg ihvertfall nei takk - hvis jeg orker å krysse alle boksene, da. 

Og GameStop - hva skjedde med å fatte seg i korthet i beskrivelsen av hver avkryssingsboks?

For mange epostlister å melde seg av

3. Avledningsmanøvere og utydelige lenker

På et eller annet tidspunkt har jeg blitt ARK-venn, men vi er på grensen til å bli uvenner. Når jeg skulle melde meg av nyhetsbrevet, ble jeg istedet møtt med en vegg av argumenter for hva jeg går glipp av når jeg ikke lenger er ARK-venn. Vent, hæ?

Avledningsmanøver når man vil melde seg av nyhetsbrev

Her må dere skille barter og snørr, ARK. Dere er nok veldig klar over at mange vil tro de er i ferd med å melde seg ut av lojalitetsprogrammet deres, og at de derfor tenker "jaja, får heller bare tåle noen eposter, da."

Men i realiteten kan man fint melde seg av nyhetsbrevet og fortsatt være ARK-venn... Du må bare klikke på den lite iøynefallende lenken "Skreddersy ARK-vennskapet ditt her." Lenken fører deg til innlogging... som de aller færreste kommer til å gidde, og derfor forblir de på epostlista. Sleipt!

Innlogging før nyhetsbrevavmelding

Det må sies at ARK faktisk strategisk skyter seg litt i foten også. Det logiske ville være å be meg om å logge inn for å bekrefte at jeg virkelig vil melde meg ut av hele lojalitetsprogrammet. Istedet har de gjort det slik at brukere faktisk melder seg helt ut når de klikker på den store oransje knappen, når de egentlig bare mente å melde seg av nyhetsbrevet. Og vipps, så mistet de både et lojalitetsmedlem og en abonnent.

4. Uklar avmeldingstekst eller finurlige avkryssingsbokser

Santander har i utgangspunktet en minimal og grei avmeldingsside, men de har (bevisst?) valgt en subtil vri på avkryssingsboksene. De er nemlig forhåndskrysset for "jeg ønsker ikke". Brukerne trenger altså ikke klikke i noen av boksene. Man skulle jo tro det var bra, eller?

Det handler om forventet atferd. På slike sider er mange brukere vant til at man aktivt må klikke i avkryssingsbokser for de valgene man ikke lenger ønsker. Hos Santander, hvis man fjerner kryssene og klikker Bekreft, forblir man på epostlista. 

Sløvt design - eller sleipt design som utnytter at brukere sjeldent leser nøye nok før de klikker? Juryen er usikker.

Uklar avmeldingstekst kan føre til uønskede valg

5. Ingen bekreftelse på avmelding

Hvis jeg har tatt meg bryet med å melde meg av, forventer jeg en bekreftelse på at avmeldingen var vellykket. Mange benytter avmeldingskvitteringen til å si noe sånt som "du er alltid velkommen tilbake" eller tilbyr andre navigasjonsmuligheter som kan være mer relevant for brukeren (men for all del - unngå å bruke avmeldingskvitteringen til en siste krampe-markedsføring!)

Uansett hva du har på kvitteringssiden er det ihvertfall bedre enn å ikke gi noen bekreftelse overhodet. Vi tyner Santander litt til, som sender brukere rett til startsiden sin etter avmelding, uten noen som helst indikasjon på om avmeldingen var vellykket.

Gjorde jeg noe feil? Skjedde det en teknisk feil? Kommer de til å late som avmeldingen min aldri skjedde, og fortsette å sende meg epost? Slike ting gjør at brukerne blir enda litt mer irritert. Bra jobbet!

Avmelding må gi en bekreftelse til brukeren

Behandle abonnenter med respekt!

Selv om mange skitne triks og gråsone-taktikker har blitt stilltiende akseptert ("jaja, sånn er det bare"), vil nok de fleste utsendere i lengden tjene mer på å behandle mottakerne med respekt, enn på å tviholde på misfornøyde mottakere. 

Syns du vi sender deg for mye unyttig om dagen? Hvis vi lar deg melde deg av uten styr, kommer du kanskje tilbake av deg selv senere når vi igjen har vist oss relevante for deg. Hvis vi prøver å lure deg til å bli, kommer du mest sannsynlig til å aktivt rapportere oss som spam, eller aktivt snakke kjipt om oss. 

Jeg vet hva jeg ville foretrukket - både som mottaker og utsender!