Kommersiellt foto av en barnefamilie

Fra kompleksitet til kontroll – en moderne DXP-løsning for Avinor

Avinor har gjennomført et omfattende digitaliseringsløft. Her forteller vi hvordan konsernet har samlet sine digitale plattformer i én skalerbar og brukervennlig løsning – fokusert på samhandling, universell utforming og innovasjon for fremtiden.


Nøkkelresultater fra prosjektet:

  • En felles plattform for alle lufthavner og konserninnhold

  • Effektiv publiseringsflyt på tre språk

  • Brukervennlig grensesnitt for både reisende og redaktører

  • Klar for fremtidige krav til integrasjon, sikkerhet og skalerbarhet

Kunden og utfordringen

Avinor driver 43 lufthavner over hele Norge og håndterer over 51 millioner reisende årlig. Med et komplekst landskap av nettsteder, tjenester og målgrupper, ønsket Avinor å modernisere sin digitale tilstedeværelse. Utfordringen var å skape én samlet løsning som kunne dekke både konsernportalen Avinor.no og de lokale flyplassene – samtidig som den skulle være fleksibel nok til å møte fremtidige behov og krav til universell utforming, GDPR og integrasjoner.

Det er mange redaktører med publiseringsansvar i Avinor. Den gamle løsningen ble opplevd som tung og lite intuitiv, med manglende struktur og oversikt over eksisterende innhold. Flere beskrev en arbeidshverdag preget av tidkrevende manuelle prosesser. Derfor ble det viktig å utvikle en løsning som faktisk ivaretar redaktørenes behov og gir dem en mer effektiv og forutsigbar arbeidshverdag.

Mockup med mobilvisning
Brukervennlig og responsivt design gir reisende enkel tilgang til viktig informasjon – uansett enhet.

Mål og ambisjoner

Prosjektet hadde som mål å:

  • Samle Avinors digitale plattformer i én felles løsning som styrker samhandlingen mellom fagområder som kommersiell drift, kommunikasjon og intern informasjonsflyt.
  • Forbedre brukeropplevelsen for både reisende og ansatte, med tydeligere navigasjon og mer relevant innhold.
  • Gi redaktørene moderne og effektive verktøy for innholdsproduksjon og publisering – med bedre struktur, oversikt og arbeidsflyt.
  • Sikre teknisk robusthet og skalerbarhet, slik at løsningen kan vokse med organisasjonen og støtte fremtidig innovasjon.

Vår tilnærming

Gjennom workshops og rådgivning ble representanter for Avinors ulike fagmiljøer involvert i arbeidet med å etablere en god informasjonsstruktur, samt bidra til tekniske veivalg. Grunnprinsipper i prosjektet inkluderte redaksjonell frihet, lav forvaltningskost og en fleksibel og skalerbar plattform.

Den tidligere løsningen hadde store utfordringer med informasjonsarkitekturen. Vi identifiserte raskt et betydelig forbedringspotensial i hvordan innholdet var strukturert, slik at redaktørene kunne publisere informasjon én gang og tilpasse den ved behov.

Sammen med Avinor innførte vi i dette prosjektet også Nasjonalt Designsystem (DigDir). Selv om dette har noen innebygde begrensninger, ga det også en solid struktur å bygge videre på. Designsystemet krevde likevel at designerne og utviklerne måtte tenke nytt, og gjennom svært godt samarbeid fant prosjektteamet løsninger som både oppfylte kravene og leverte på ønsket brukeropplevelse.

Avinor besluttet tidlig at alt innhold skulle publiseres på bokmål, nynorsk og engelsk – et ambisiøst språkkrav som stilte høye krav til oversettelsesflyt. Som svar på dette ble Epinovas AI-assistent integrert i løsningen. Den gir redaktørene støtte til å utforme og oversette tekst, samt hjelp til metabeskrivelser, metatitler og alternativtekster. Særlig tett mot lansering krevde dette ekstra kvalitetssikring, ettersom mye av det eksisterende innholdet ble flyttet i forbindelse med prosjektet.

– AI gjør det enklere å publisere riktig og universelt. «Metabeskrivelsene går som en lek og gjør innholdet vårt enda mer UU-tilpasset. Språkoversetteren er fortsatt litt ung i gamet, men når den er helt oppe og står, kan vi tilby flere språk til flere målgrupper – på en enkel måte for redaktøren.»
— Malin Jahren-Pedersen, webredaktør

Løsningen

Løsningen er bygget som en helhetlig Digital Experience Platform (DXP) basert på Optimizely og Epinovas rammeverk Proxima som bl.a. inneholder flere optimaliserte React-komponenter. Den gir en skreddersydd brukeropplevelse med høy ytelse, og støtter innhold på tvers av språk, enheter og roller. Redaktørene har fått et intuitivt og effektivt verktøy for publisering, og plattformen er tilrettelagt for integrasjon med eksterne systemer og tjenester.

Prosjektet ble organisert i flere tverrfaglige sprintløp, der rådgivere, utviklere og designere samarbeidet med Avinors egne fagpersoner. Dette skapte en felles forståelse og gjorde det mulig å ta raske, informerte beslutninger – en arbeidsform som ble avgjørende for fremdriften.

- Reisen frem til lansering har vært interessant og lærerik, med masse god sparring og løsninger – vi har jobbet i samme rom fysisk og hatt åpne kanaler på tvers av innhold og utvikling – og prosjektledelse. Dette har stimulert til gode beslutninger og at alle har vært om bord gjennom prosjektet. MEN det er nå festen egentlig begynner – nå skal vi bruke og videreutvikle nettstedet og sørge for at alle systemer med sugerør inn i CMS-et virker optimalt. «All» informasjon ett sted er gull med tanke på å ha kontroll på innhold, og bruke minimalt med tid ift endringer og publiseringer avslutter Malin.

Screenshot av nye Avinor
Ny løsning basert på Optimizely og Proxima – rask, tilgjengelig og fremtidsrettet.

Teknologi og integrasjoner

  • CMS: Optimizely DXP
  • Frontend: React-baserte grensesnitt
  • Backend: API-first-prinsipper
  • Integrasjoner: Sømløs kobling mot forretningskritiske systemer
  • Design: I tråd med Statens Designsystem
  • Krav: Universell utforming og GDPR-compliance

Resultater og effekter

Etter lansering har Avinor fått en helhetlig, robust og skalerbar løsning som gir bedre kontroll over innhold og kommunikasjon. Redaktørene rapporterer fra start om enklere arbeidsflyt og mer effektiv publisering. Brukeropplevelsen er forbedret både for interne og eksterne målgrupper, og plattformen gir et solid fundament for videre utvikling og innovasjon.

– Vi gikk fra gaffa-tape til rakettmotor
«Vi kjørte en gammel bil med motoren full av gaffa-tape på Autobahn – nå har vi en løsning der alle komponenter er på plass. Vi kan gasse på med god samvittighet.»
— Petter Norstrøm, leder internkommunikasjon og digitale kanaler

Vil du vite hvordan en moderne DXP-løsning kan gi deg bedre oversikt og mer kontroll?

Ta kontakt med oss – så forteller vi mer om hvordan vi jobbet med Avinor.