• Publisert
  • 3 min

Epinova er 15 år!

Bilde fra 2007, Thomas Leela, Inge Halvorsen og Geir Andås.

Thomas Leela, Inge Halvorsen, Geir Andås og Geir Allan Hove tok sats og startet Epinova i mai 2007. Drømmen var å skape verdens beste arbeidsplass.

- Det var usikkerhet og en liten klump i magen i starten, begynner Thomas Leela, om hvordan det hele startet. - Vi fryktet at det ville bli mange måneder uten lønn, men det ordnet seg raskere enn vi forventet. Kontorer hadde vi ikke, så mandagsmøtene ble avholdt på Cafékontoret i Grønlandsleiret i Oslo, minnes han. 

Geir Allan Hove, som i dag er daglig leder for Epinovas morselskap, NOVA, nikker og ser tilbake på den første tiden som spennende og morsom. - Mangelen på egne kontorer gjorde at ansettelsesintervjuene ble lagt til restauranten Kjøkken og Bar i Møllergata. Når Lars Øyvind (som i dag jobber som prosjektleder i selskapet) skulle intervjues om en backend-utviklerrolle, var han i pappaperm og hadde med seg kona slik at hun kunne passe barnet. - Eneste intervju jeg har gjort med partneren til kandidaten til stede, humrer Geir Allan. Han tror løsningen var med på å skille Epinova fra konkurrentene. - Det var jo ikke vanlig på den tiden å ta intervjuer på cafe eller restaurant over en middag. Jeg tror endel synes dette var litt annerledes enn andre hva andre arbeidsgivere gjorde. 

Selskapet skulle ikke bli enda et generalistmiljø, men heller et ekspertmiljø med nisjefokus. - Nisjekompetansen vi satset på var Episerver (nå Optimizely), ettersom flere i gruppa hadde erfaring med denne plattformen fra tidligere. Plattformen var på dette tidspunktet allerede anerkjent som en utvikler- og redaktørvennelig løsning det var gøy å jobbe med. Det tok det ikke lang tid før vi hadde kommet opp i fart og både kunder og ytterligere ansatte var på vei inn, forteller Geir Allan. 

Bilde fra Cafekontoret 2007

Det første store salget og egne kontorer 

Samtidig som Epinova startet opp skulle Bouvet gi tilbud på en fireårs kontrakt til Departementenes Servicesenter (DSS). Epinova fikk overbevist dem om at de var den rette partneren til ansvaret for Episerver-utviklingen i oppdraget. - 22. juni 2007 fikk vi beskjed om at vi hadde vunnet konkurransen. Dette sikret det økonomiske fundamentet vi trengte for å bygge Epinova, forteller Geir Andås, som fortsatt er salgssjef i i selskapet. 

Med inntektene sikret, kunne de skaffe seg egne kontorer og allerede på høsten flyttet de inn i Pløensgt 4, som skulle bli selskapets hovedbase i nesten syv år.  

Firedoblet målet på antall ansatte 

- Epinova skulle tuftes på medeierskap og sterk faglig ekspertisekultur. Vi skulle aldri bli flere enn 20 personer, for å holde på den kollegiale og vennskapelige atmosfæren. Vi trodde det var mulig å slutte å vokse, sier Thomas og ler.  

- Målet om 20 ble raskt høynet til 30 og i dag teller selskapet over 80 ansatte med mål om å bli 125 ansatte bare i Norge. Den kollegiale og vennskapelige atmosfæren har vært noe av det viktigste å beholde, og beviset på at vi har klart det kan vel måles i at hele 14 av de første 20 ansatte fortsatt i Epinova, eller NOVA, sier Inge Halvorsen daglig leder i Epinova.

Inge understreker at oppskriften for suksess også ligger i å utvikle og vedlikeholde Norges beste fagmiljø. - Sammensetningen av folk blir lagt vekt på i rekruttering for å holde på det gode miljøet, forteller han. 

Bilde fra Cafékontoret i 2022

Nå, 15 år senere, kan de fire gründerne se tilbake på en reise som har ført til 12 suksessfulle selskaper samlet under Nova Consulting Group, nesten 400 av de dyktigste IT-konsulentene i Norge og Sverige, en årlig vekst på 20-30 % og en omsetning godt over for 500 millioner i 2022. 

Snart flytter vi også inn i våre nye lokaler "NOVA House" på Karl Johan sammen med de andre NOVA-selskapene i Norge. 

- Det er ganske sprøtt å se tilbake på disse 15 årene. Med den geografiske spredningen som vi har fått til fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør og Oslo i øst, samt Stockholm i Sverige. Vi hadde nylig vår årlige familiedag for NOVA-ansatte og deres familier med over 250 deltagere. Det er ved slike tilstelninger hvor det er flere hundre personer til stede man virkelig innser hvor store vi er blitt og hvilke ringvirkninger oppstarten for 15 år siden har fått.

- Det har vært og er en fantastisk reise. Å få jobbe med så mange positive og flinke mennesker, og ikke minst inspirerende kunder gir oss en enorm energi. Jeg vil benytte anledningen til å takke våre ansatte som bidrar hver dag for å gjøre oss som selskap bedre, og alle kundene som har satset på oss som leverandør, sier Inge. 

Som vi gleder oss til fortsettelsen!

Se også