• Publisert
  • 3 min

Få maks ut av Optimizely!

Ida Barvik er konferansier på frokostseminaret om Optimizelyfunksjonalitet

Mest sannsynlig er det mye funksjonalitet i Optimizely du ikke benytter, men som du har tilgang på. Her er noe av det du bør se nærmere på.

Nylig inviterte vi til et frokostseminar sammen med Optimizely Norge, der målet var å vise hvordan du skal få mer ut av Optimizely!

Optimizely har de siste årene gått fra å være en publiseringsløsning til en digital plattform for markedsføring og digital handel. I seminaret snakket vi om de siste trendene og hva som skjer i markedet i dag. Gartner® utnevnte blant annet Optimizely til leder, blant 14 andre leverandører, for femte året på rad nå i februar 2024. 

I tillegg til å dele trender i markedet og hva som skjer i Optimizely One, så nærmere på funksjonalitet du allerede har i Optimizely, men som du kanskje ikke utnytter slik du burde? 

Geir Andås, salgssjef i Epinova snakket om trender i markedet.

Kort oppsummert så gikk vi gjennom Optimizely som Headless CMS. Hva er det "hodeløst" CMS? Og hva kan det brukes til? Som eksempler på det viste vi to kundeeksempler på bruk av Optimizely som headless. Norges Bank har for eksempel brukt det til å lage et kunnskapspill som er tilgjengelig for alle, responsivt og lar seg spille på alle enheter. LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke) har brukt samme løsning til å lage appen "Hjertekampen", der de bruker data fra CMS´et til å vise samme innhold i flere kanaler. 

Vi viste også AI-assistenten vår som er utviklet av Epinova. AI-assistenen kan hjelpe deg med å lage forslag til innhold, automatiske bildetekster, SEO, metatekster, rette skrivefeil og mer generelle funksjoner. Les mer om AI-assistenten vår her.

Har du testet prosjekt-funksjonen i Optimizely? Vi demonstrerte hvorfor du bør bruke prosjekt, slik at du enkelt kan samarbeide med andre, planlegge publiseringer, og avpubliseringer. Les mer om prosjekt i Optimizely her.

Personalisering (visitor groups) er også en funksjon du bør kjenne til, spesielt som markedsfører. Visitor groups lar deg bruke kundedata og segmenter inn i ulike markedsføringskanaler og plattformer. Du kan med det vise ulikt innhold, bilder og kampanjer til ulike segmenter og sende målrettede meldinger til riktig målgruppe, uavhengig av kanal (f.eks. nettside, e-post, SMS, sosiale medier, annonsering osv.). Les mer om personalisering og Optimizely Dataplattform Lite her.

Språkhåndtering og oversettelse lar deg automatisk oversette hele nettsiden, inkludert blokker. En veldig smart funksjon om du trenger å oversette hele siden din til et nytt språk, eller publisere innhold på flere språl. Les mer om automatisk oversettelse her. 

Søk og "best bets" var også en av de funksjonene vi viste. Her kan du fremme innhold ved å legge til "best bets", søkefraser som leverer utvalgt webinnhold øverst i søkeresultatene. Enten du har en nettbutikk eller nettside bør du ikke undervurdere søk, som lar deg hente frem relevant innhold ut i fra søkeord. Les mer om å optimalisere søk her.

Vil du vite mer om hvordan vi har jobbet med kunder som Norges Bank og LHL? Eller mer om funksjonalitet i Optimizely? Ta gjerne kontakt med oss direkte for en prat, eller fyll ut skjema under.

Vi tar gjerne en prat om din nettløsning

  • Ida Lønn Barvik

    Forretningsrådgiver og salgsansvarlig

    • Epost:
    • Telefon:
  • Bilde av Geir Andås

    Geir Andås

    Leder salg og marked CSO

    • Epost:
    • Telefon:
  • Bilde av Guy Markussen

    Guy Markussen

    Forretningsrådgiver, salg

    • Epost:
    • Telefon:
  • Maren Vekseth Mediås

    Salgsansvarlig

    • Epost:
    • Telefon:

Les mer om