• Publisert
  • 4 min

Øk konverteringen med riktig produktinformasjon og PIM

To kollegaer som snakker sammen. De sitter i en sofa og holder i kaffekopper.

Optimalisering av produktinformasjon handler om innhold og struktur. Her er våre tips til hvordan vinne kunder med riktig informasjon om dine produkter

For å lykkes med digital handel må dine kunder finne produktene dine, beskrevet med tilstrekkelig og riktig informasjon, så de kan ta en avgjørelse om kjøp. Det enkleste er å strukturere all produktinformasjon i et PIM-system (Product Information Management).

Ikke alle produktsider eller -presentasjoner er like. For å få mest mulig ut av din PIM-løsning bør du kunne svare på disse spørsmålene:

7 spørsmål som krever svar:

1. Hva gjør produktet unikt?

Hva og hvilke egenskaper skiller ditt produkt fra konkurrentene, dette er viktige salgsargumenter du må ha kontroll på

2. Hvorfor eksisterer produktet?

Pass på at det kommer tydelig frem hvilke problemer eller behov produktet ditt er løsningen til.

3. Hvem er produktet for?

Hvem bruker produktet ditt og hvorfor kjøper de produktet? Hva er viktige verdier du kan koble til din produktinformasjon?

4. Hva er produktets viktigste egenskaper?

Når du presenterer produktet i butikken, hvilke funksjoner trekker du frem i en demonstrasjon? Bruk video og bildegallerier for å gi den samme opplevelsen i nettbutikken.

5. Hva sier kundene om produktet?

Hvis du har muligheten, så presenter andre kunders anmeldelser av produktet. Besvar vanlige spørsmål på produktsiden.

Når du har gode svar til disse 5 spørsmålene, kan vi skalere opp med to bonus-spørsmål og flere tips til optimalisert produktinformasjon:

6. Tåler produktet en sammenligning?

Har du gode, alternative produkter i ditt sortiment, så presenter disse på produktsiden. Det gir kundene valgmuligheter innenfor rammen av din nettbutikk, styrker din troverdighet og gir lojale kunder.

7. Er produktets relasjoner synliggjort?

En mobiltelefon trenger en lader. Sørg for at produktsiden presenterer produktets viktigste relasjoner til andre produkter, fra samme kategori, samme leverandør eller andre komplementerende produkter. Du har antagelig sett klesbutikker tilby deg å «shop the look», topp, bukse og sko i en pakke? Det samme er relevant når jeg kjøper en motorsag, jeg trenger batterier eller drivstoff, ekstra sagkjede eller -olje og hel en masse sikkerhetsutstyr. Bruk denne muligheten til å gi smarte produktanbefalinger i en sammenheng.

5 typer innhold som konverterer

Uavhengig av om du har en PIM-løsning eller ikke, er det visse elementer som er avgjørende for å tilby høykvalitets produktinformasjon:

1. Produktbeskrivelsen

Grunnleggende, men et viktig element i all produktinformasjon. En god produktbeskrivelse skal være detaljert, nøyaktig og engasjerende. Inkludere viktig informasjon om produktets funksjoner, fordeler og hvordan det brukes, samtidig som du svarer på eventuelle spørsmål en kunde vil ha.  

2. Bilder og video

Visuelle elementer er avgjørende for å gi kunder en bedre forståelse av hva de kjøper. Bilder og video av høy kvalitet som viser produktet fra forskjellige vinkler, eller i bruk, kan bidra til økt konvertering.

3. Tekniske spesifikasjoner

Inkluder alt av detaljer som produktets størrelse, vekt, materialer, tekniske funksjoner og mer. For mange produkter, som teknologi eller maskinvare, er disse detaljene svært viktig for kjøpsbeslutningen.

4. Metatekst

Kortfattede tekster som hjelper søkemotorer å forstå hva produktet er. De er viktig for søkemotoroptimalisering (SEO) og kan hjelpe på trafikken til produktet ditt.

5. Sikkerhetsdatablad og brukermanualer

For enkelte produkter, spesielt kjemikalier og produkter med krav om spesielle instruksjoner for bruk eller montering, er disse dokumentene avgjørende. De gir viktig informasjon om sikkerhet, bruk, vedlikehold og mer.

I tillegg er kundeanmeldelser, prisinformasjon, lagerstatus og tilgjengelige leveringsalternativer viktige elementer i produktinformasjonen. Det viktigste er å gi kundene all den informasjonen de trenger for å ta en velinformert kjøpsbeslutning.

Produktdata, sentralisert og forvaltet i PIM

Et Product Information Management (PIM) system kan gjøre en betydelig forskjell i arbeidet med å håndtere produktinformasjon på en sikker og kvalitativ måte.

  • Nøyaktig
    PIM hjelper med å sikre at all produktinformasjon er nøyaktig. Dette reduserer risikoen for feil og inkonsekvenser. Feil som kan føre til misfornøyde kunder eller tapt salg.
  • Fullstendig
    PIM sikrer at all nødvendig produktinformasjon er tilgjengelig. Om kunder får for lite informasjon kan de velge å ikke kjøpe produktet. PIM hjelper med å sikre at alle nødvendige detaljer, inkludert tekniske spesifikasjoner, bruksanvisninger og annen viktig informasjon, er tilgjengelig.
  • Konsistent
    Med PIM kan du sikre at produktinformasjon er konsistent på tvers av alle kanaler, gi en bedre kundeopplevelse og kan bygge lojalitet til din merkevare.
  • Aktuelt
    PIM kan hjelpe med å sikre at produktinformasjon alltid er oppdatert. Dette er spesielt viktig for produkter der informasjonen endrer seg ofte, for eksempel teknologiprodukter eller trendprodukter.
  • Fleksibilitet
    PIM gjør det enklere å tilpasse produktinformasjon til forskjellige markeder og salgskanaler. Dette inkluderer forskjellige språk, valutaer, kulturelle preferanser og juridiske krav. Dette kan være spesielt viktig for bedrifter som opererer i flere markeder.

Ved å forbedre disse elementene, kan PIM bidra til å øke salget, forbedre kundeopplevelsen, og redusere kostnadene knyttet til forvaltning av produktinformasjon.

Velg en god partner

Det er mye å vinne på å ha en god PIM-løsning, men det kan være krevende å komme i gang. Derfor er det viktig med støtte fra en trygg og erfaren partner.

I Epinova har vi bred erfaring innen PIM og samarbeider med de beste, internasjonalt anerkjente partnere og leverandører av PIM-systemer. Jeg inviterer gjerne til en prat hvor vi sammen ser på hvordan vi kan gjøre PIM til en effektiv og lønnsom investering for din bedrift.  

Les mer om våre partnere