Selfie av Morten Blomfeldt fra D-Congress

Da jeg var liten var Liseberg årets definitive høydepunkt. Hva var det å ikke like? Berg og dalbane, tømmerrenne, uendelig med godis. Et lite stenkast unna ble det nesten like god stemning, under "Sveriges största e-handelsevent", D-Congress (minus noen ukontrollerte gledeshyl muligens). 

2400 e-handlere og partnere var på plass i Svenska Mässan for en dag proppfull av inspirasjon. Dette var det viktigste jeg tok med meg hjem igjen.

Raskere

Vi trenger å tenke nytt rundt hva som er raskt nok- spesielt når vi konkurrerer globalt: Shein lanserer 7,000 produkter hver dag, og har tatt over fabrikkene i en hel bydel i Guangzhou. Pilip Isberg har (nesten alene) lansert over 600 merkevarer - før han fylte 24.

E-handel er underholdning

Kunder vil i mye større grad underholdes og ha handleopplevelser som er rettet mye mer mot følelser og mindre mot firkantede kategorier og prissortering. Det er et stort potensial for gamification innen digital handel, og flere ser en kjempeeffekt i engasjementet hos kundene. TikTok kommer til å bli en superviktig plattform for ehandlere i flere kategorier enn vi så langt har sett.

Data, data, data

Førsteparts kundedata er gullstandarden, og vi må flytte fokus fra bare å handle om økt konvertering og salg til å handle mer om å tilpasse opplevelsen til det kundene helst vil se. Alle ehandelsaktører må tilpasse sine prosesser slik at de kan jobbe mer datadrevet.

Influencer-brands modnes

Fortsatt noe vei å gå, men modellen begynner å bli mer etablert, med tydeligere regler for hva som er OK og hva som ender med bråk. Det er likevel veldig usikkert hvor varige disse merkevarene blir når knytningen til en (eller noen få) influencere blir for sterk.

Metaverse kommer

Men absolutt ingen ser ut til å vite helt når eller hvordan. Det ligger litt tidlig i "hype cycle" til å ha særlig substans, og i Norden venter vi mest på å se hva aktører andre steder finner på...


Følg meg gjerne på Linkedin for mer om rådgivning og digital handel!