To kollegaer som snakker sammen. De sitter i en sofa og holder i kaffekopper.

For å lykkes med digital handel er du avhengig av at kundene dine finner produktene og at de får tilgang på den produktinformasjonen de trenger. Denne informasjonen må være strukturert på en hensiktsmessig måte i et godt PIM-system (Product Information Management).

Vi vet at ingen produktsider er like. Det vi mener du må starte med, for å få mest mulig ut av en PIM-løsning, er å stille deg disse spørsmålene:

Denne informasjonen må du ha om produktet ditt.

  1. Hva er produktets mest unike funksjon? Hva er den ene tingen som gjør produktet ditt forskjellig fra alt annet på markedet?
  2. Hvorfor eksisterer produktet ditt? Hvilket problem prøver produktet ditt å løse?
  3. Hvem er produktet ditt for? Hvem bruker produktet ditt? Hvem kjøper produktet ditt? Hva bryr de seg om? Kan du koble disse verdiene til produktfunksjonene dine?
  4. Hva er de viktigste funksjonene til dette produktet? Hvis du skulle presentere produktet ditt i en butikk, hvilke funksjoner ville du demonstrert om det? Bruk produktvideoer eller gallerier for å tilby denne opplevelsen på nettet.
  5. Hva sier kundene om produktet ditt? Hva sier kundeanmeldelser om produktet ditt? Er det vanlige spørsmål eller bekymringer kunder har som du kan ta opp på produktsiden din?

Å være strategisk med innhold er nøkkelen til å optimalisere produktsidene dine.

Innhold som konverterer

Å være strategisk med innhold er nøkkelen til å optimalisere produktsidene dine. Bruk av bilder, videoer, 3D-visninger og produktdokumenter bidrar til å forbedre kundeoppmerksomheten og øke engasjementet. Her er de beste fremgangsmåtene for de ulike typene innhold du bør inkludere på produktsidene basert på Syndigos produktinnholdsanalyser fra 2021.

Video

I gjennomsnitt økte A2C (Administration-to-Consumer) med 11 % ved å legge til video. Dette er videoene som fungerer best:

  • Presenter den viktigste produktinformasjonen i løpet av de første fem sekundene.
  • Unngå lange merkevare- eller logointroer på videoene dine, gå rett til hvordan produktet løser kundens problem eller forbedrer deres situasjon.
  • Korte videoer som hver formidler produktfordeler eller -funksjoner er best. Hold videoer mellom 15 og 60 sekundes lengde.
  • Hvis du har lengre videoer som viser flere funksjoner, bør du vurdere å trimme dem og bruke utdrag i forskjellige visninger.

3D-visning

  • En 3D-visning er nyttig for store artikler som elektronikk, treningsutstyr, apparater, smykker, bil, utendørs rekreasjonsutstyr og verktøy for oppussing av hjemmet.
  • 20+ bilder er optimalt for en jevn 3D-visning.

Bilder og bildegallerier

  • Last opp bilder med høy oppløsning som er minst 300 x 300 piksler.
  • Bruk bildetekster i stedet for tekst på bildet.
  • Unngå å laste opp bilder med hvite kanter.
  • Vær konsekvent ved å velge enten kun miljøbilder eller kun bilder med hvit bakgrunn.

Produktdokumentasjon

  • Inkluder manualer for nedlasting.
  • Monteringsguider kan redusere retur av varer.
  • Legg til hurtigstartguider.

Ikke glem tilgjengelighet

Å jobbe med tilgjengelighet kan virke som ekstraarbeid for e-handelsveksten din, men det er faktisk et positivt tillegg for virksomheten din.

Gjør mer analyse

Slutt aldri å optimalisere produktdatabasen. Bruk mer analyse av innholdet du har for å kunne publisere produktinnhold med relevant og riktig informasjon. Dette vil igjen gjøre store utslag på synlighet i søkemotorer og visning.

Legg til "Alt Text" på alle bilder

Gode "Alt tekster" kan gi deg bedre SEO-score (rangering i søkemotoroptimalisering) og hjelper søkemotorer til å finne relevante bilder. Iallfall om det er snakk om et produkt som vi trenger å se, for å vurdere å kjøpe det.

"Alt Text" gir også synshemmede en beskrivelse av produktbildene dine ved at skjermlesingsteknologi kan beskrive bildene dine verbalt. Uten "Alt Text" ville disse leserne bare kunne få lest opp et meningsløst filnavn og ikke beskrevet produktet de leter etter.

Sett teksting for videoer

Alle videoer bør vedlegges tekstfiler i .VTT-format. .VTT-filen skal samsvare med alle talte ord, og beskrive musikk eller lyder i videoen. Teksting må også brukes i hele videoens lengde. 

Poenget med teksting av video er ikke bare for tilgjengelighet, det er også fordi vi ikke alltid kan eller vil høre på lydsporet til en video. (Uavhengig av om man er døv eller bare multitasker. Teksten til en video er også viktig for SEO-arbeidet.

Tips:

Test ulike typer bilder, videoer og annet innhold for å se hva som resonerer best med kundene dine.

Test signifikante forskjeller én om gangen for å isolere effekten av hvilket innhold eller layout kan ha på konverteringsfrekvensene dine.

Velg en god partner

Det er mye å vinne på å ha en god PIM-løsning, men det kan være krevende å komme i gang. Derfor er det viktig med støtte fra en trygg og erfaren partner. Vi samarbeider blant andre med Syndigo (tidligere Riversand) som har lang og bred erfaring fra en variert kundegruppe. Fra retail, dagligvare og helse, til olje og gass. Syndigo er løftet frem som et av de ledende selskapene innen produkthåndteringssystem av Gartner, Forrester og IDC analysts.

Med Syndigo kan vi hjelpe deg med å forbedre kundeopplevelsen. Sammen kan vi bygge engasjerende innhold for merkevarer og produkter, og levere verdifull innsikt for optimalisering.

Vi deler gjerne våre erfaringer og rådgir deg på hvordan din bedrift kan gå frem.

Les mer om