Optimizely Content Marketing Platform (CMP) – grunnkurs

Lær å planlegge, produsere og publisere innhold effektivt med Optimizely CMP – alt på ett sted.

Dette kurset gir deg en praktisk og konkret innføring i hvordan du bruker Optimizely Content Marketing Platform (CMP) til å jobbe smartere med innhold.

Kurset passer for alle som jobber med markedsføring, innhold eller digital kommunikasjon – enten du er ny i CMP, eller trenger bedre struktur og kontroll. Vi legger stor vekt på praktiske øvelser du kan ta i bruk med én gang i din arbeidshverdag.

Kursdetaljer

Kategori Informasjon
Tid / varighet: 08:30–15:30 (6 t) + 30 min lunsj
Sted: Epinova, Karl Johans gate 16, Oslo
Pris: kr 4 000 (inntil 4 deltakere fra samme virksomhet)
Målgruppe: Markedsteam, kommunikasjonsansvarlige, redaktører, innholdsprodusenter, rådgivere, CMP/CMS-administratorer
Plasser: Maks 8 deltakere
Utstyr: Ta med egen PC – vi jobber praktisk underveis

 

Hva du lærer

Brukergrensesnitt og navigasjon

  • Bli kjent med CMP-dashbord, kalender og innholdslister

  • Naviger effektivt mellom arbeidsområder og oppgaver

  • Praktisk oppgave: Navigere og tilpasse CMP-grensesnittet

Innholdsplanlegging og kalender

  • Opprette redaksjonell kalender og innholdsplaner

  • Administrere kampanjer og publiseringsflyt

  • Praktisk oppgave: Lag en månedlig innholdsplan

Arbeidsflyt og samarbeid

  • Bruk roller og arbeidsflyter for effektiv produksjon

  • Oppgaver, varsler og godkjenningsløp

  • Praktisk oppgave: Lag en flyt med tildelte oppgaver

Intake og innholdsforespørsler

  • Hva er intake og hvordan fungerer det i CMP

  • Lage og bruke intake-skjemaer

  • Praktisk oppgave: Lag og test et intake-skjema

Produksjon og publisering

  • Hvordan produsere og publisere innhold direkte

  • Bruke maler og blokker for effektiv oppbygging

  • Distribusjon til ulike kanaler (web, SoMe, e-post)

  • Praktisk oppgave: Opprett og publiser et innholdselement

Asset Management

  • Strukturere, tagge og kategorisere filer

  • Gjenbruk og organisering av bilder, video og dokumenter

  • Praktisk oppgave: Last opp og tagg mediefiler

Analyse og måling

  • KPI-er for innhold: rekkevidde, engasjement, konvertering

  • Bruk rapporter og dashboard i CMP

  • Praktisk oppgave: Lag og tolk en enkel rapport

Governance og kvalitetskontroll

  • Redaksjonelle standarder og rutiner

  • Sjekklister og kontrollpunkter for innholdskvalitet

  • Praktisk oppgave: Lag en enkel kvalitetskontrollsjekkliste

Beste praksis og fallgruver

  • Hvordan CMP gir verdi i organisasjonen

  • Typiske utfordringer – og hvordan løse dem

  • Eksempler og suksesshistorier fra virkeligheten

Form og fleksibilitet

Kursene gjennomføres i klasserom med små grupper – for maksimal oppfølging og læring. Kursene settes opp etter hvert som de fylles opp.

Ønsker dere et bedriftsinternt kurs?
Vi tilbyr skreddersydde opplegg som tilpasses deres behov og nivå. Ta kontakt, så finner vi den beste løsningen sammen.

Kommende kursdatoer

Kurset tilbys flere ganger i året. Velg datoen som passer deg best når du melder deg på:

  • 20. januar 2026

Flere datoer publiseres fortløpende


Påmelding

Fyll ut skjemaet for å melde deg på kurset.
Vi tar kontakt for å bekrefte påmelding og detaljer om gjennomføring.

Kurs bestilling - påmelding

Velg dato
Ønskes som bedriftsinternt kurs. Hvis "Ja" kontakter vi deg og avtaler nærmere hvordan dette ønskes gjennomført.

Kurset gir deg en trygg og effektiv innføring i hvordan du jobber strukturert og målrettet med Optimizely CMP – fra planlegging til publisering og analyse. Et must for alle som jobber med digitalt innhold.