Bilde fra Dale of Norway sin katalog med strikkegensere

Dale of Norway og WoolLand

Dale of Norway og WoolLand har fått en løsning med flere nettbutikker, i flere markeder, på samme tekniske plattform. Ved å bruke Proxima kom de raskt i gang. De fikk en stabil, fleksibel løsning med god ytelse. De kunne raskere gå i gang med eksperimentering og tilby en bedre brukeropplevelse for sine kunder.


Utfordringen

Etter at ull-kjempene Dale of Norway og WoolLand slo seg sammen, startet arbeidet med å få begge selskap på samme digitale løsning. En moderne e-handelsløsning - rigget for internasjonal satsning. Ved å dele en multi-site kan de dra forretningsfordeler av felles drift, forvaltning og videreutvikling på samme plattform.

dale of norway mockup

Løsningen

I mars 2021 startet vi det omfattende arbeidet med å bygge en ny og robust nettbutikk sammen med Dale og WoolLand, hvor butikkene skulle forenes på en felles teknisk platform. Allerede i september var Dale of Norway live med sin løsning på det norske markedet - etter kun 5 måneders utviklingsarbeid. Nettsider for Dale of Norways markeder i USA, Canada og globale fulgte etter. I januar 2022 ble WoolLand sitt norske marked lansert. 

- Vi vet at brukeropplevelse er vinn-eller-forsvinn for en nettbutikk med våre ambisjoner. Dette sikrer oss ekstrem god ytelse og gir oss den tryggheten vi trenger for å nå ut til kundene våre, forteller Anette Juel Knudtzon, daglig leder i Dale of Norway og WoolLand.

Bilde fra kontoret til Dale of Norway

Teknologien

Løsningen som ble laget av Epinova var den første i verden til å lansere på på Optimizely Commerce Cloud og versjon 5 av Microsoft .NET rammeverket. Dette sikrer god ytelse og sikrer at den tekniske platformen har det beste utgangspunktet for videre vekst og skalerbarhet.

- For Dale og WoolLand betyr det at de får en løsning som kan utvikle seg og vokse med dem. For kundene som besøker nettsidene betyr det bedre og raskere brukeropplevelse enn det man har opplevd tidligere, sier Kristian Borg, CTO i Epinova.

Løsningen benytter Klarna som utsjekkløsning, sammen med Klarna Shipping assistant. Dette gjør at utsjekksopplevelsen og betalingen er gjenkjennbar fra andre nettbutikker, og skaper trygghet hos kundene. I tillegg valgte Dale og Norway og Woolland å benytte Nshift til frakthåndtering. Denne integrasjonen med Nshift gjør at i stedet for å lage en integrasjon mot ulike fraktleverandører styrer Dale of Norway og WoolLand selv hva de ønsker å tilby kundene sine.

For produktanbefalinger bruker nettbutikkene Optimizely sitt tilleggsprodukt, Product Recommendations. Denne motoren gjør at anbefalingene i utlistinger, utsjekk og produktsider blir så presise som mulig for kunden.

Prosjektet ble gjennomført sammen med vårt søsterselskap i NOVA-familien, Northern Beat, og teknisk støtte fra Optimizely Norge.

Om WoolLand og Dale of Norway

Epinova er stolte over å få være med på e-handelsreisen til disse to aktørene, som begge representerer norsk kvalitet. 

WoolLand er et moderne, norsk motehus som kombinerer funksjon og estetikk i rene, tidløse ullplagg. Med røtter i norsk friluftsliv og fokus på kvalitet, komfort og bærekraft, skaper WoolLand kolleksjoner som gjør hverdagen litt varmere – enten du er på fjellet, i byen eller på farten med familien. 

Dale of Norway er et ikonisk norsk strikkemerke med over hundre års historie, kjent for håndverk, kvalitet og genuine ulltradisjoner. Deres kolleksjoner bygger bro mellom kulturarv og moderne design, og hvert plagg bærer med seg et stykke norsk identitet – skapt for å vare i generasjoner.

Hva er Proxima?

Solid og kvalitetsikret rammeverk i bunnen, standarisert malverk og fleksible moduler.

Dette er Proxima