Bilde fra Dale of Norway sin katalog med strikkegensere

Dale of Norway og WoolLand

Dale of Norway og WoolLand har fått en løsning med flere nettbutikker, i flere markeder, på samme tekniske plattform. Ved å bruke Proxima kom de raskt i gang. De fikk en stabil, fleksibel løsning med god ytelse. De kunne raskere gå i gang med eksperimentering og tilby en bedre brukeropplevelse for sine kunder.


Dale of Norway står bak Norges største tekstilproduksjon og har en historie som strekker seg tilbake til 1879. De er allerede internasjonalt anerkjent for sine tradisjonelle strikkeplagg i ren ull, og har sammen med WoolLand valgt en løsning som gir muligheter for å samle flere nettbutikker og flere land på samme tekniske plattform.

Utfordringen

Etter at Dale of Norway kjøpte konkurrent og ullklesprodusenten, WoolLand, startet arbeidet med å få begge selskap på samme digitale løsning. En moderne e-handelsløsning, rigget for internasjonal satsning. Ved å bygge en multisite kan de dra fordeler av å kunne kjøre felles drift, forvaltning og videreutvikling på samme plattform.

Løsningen

I mars 2021 startet vi det omfattende arbeidet med å bygge en ny og robust nettbutikk sammen med Dale og WoolLand, hvor butikkene skulle forenes på en felles teknisk platform. Allerede i september var Dale of Norway live med sin løsning på det norske markedet, etter kun 5 måneder. utviklingsarbeid. Nettsider for Dale of Norways markeder i USA, Canada og globale fulgte etter. I januar 2022 ble WoolLand sitt norske marked lansert. 

- Vi vet at brukeropplevelse er et være eller ikke være for en nettbutikk med våre ambisjoner. Dette sikrer oss ekstrem god ytelse og gir oss den tryggheten vi trenger for å nå ut til kundene våre, forteller Anette Juel Knudtzon, daglig leder i Dale of Norway og WoolLand.

Bilde fra kontoret til Dale of Norway

Teknologien

Løsningen som ble laget av Epinova var den første i verden til å lansere på på Optimizely Commerce Cloud og versjon 5 av Microsoft .NET rammeverket. Dette sikrer god ytelse og sikrer at den tekniske platformen har det beste utgangspunktet for videre vekst og skalerbarhet.

- For Dale og WoolLand betyr det at de får en løsning som kan utvikle seg og vokse med dem. For kundene som besøker nettsidene betyr det bedre og raskere brukeropplevelse enn det man har opplevd tidligere, sier Kristian Borg, CTO i Epinova.

Løsningen benytter Klarna som utsjekkløsning, sammen med Klarna Shipping assistant. Dette gjør at utsjekksopplevelsen og betalingen er gjenkjennbar fra andre nettbutikker, og skaper trygghet hos kundene. I tillegg valgte Dale og Norway og Woolland å benytte Nshift til frakthåndtering. Denne integrasjonen med Nshift gjør at i stedet for å lage en integrasjon mot ulike fraktleverandører styrer Dale of Norway og WoolLand selv hva de ønsker å tilby kundene sine.

For produktanbefalinger bruker nettbutikkene Optimizely sitt tilleggsprodukt, Product Recommendation. Denne motoren gjør at anbefalingene i utsjekk og på produktsiden blir så presise som mulig for kunden.

Prosjektet ble gjennomført sammen med Optimizely Norge og vårt søsterselskap i NOVA-familien, Northern Beat.

Bli kjent med Proxima

Solid rammeverk i bunnen, fleksible moduler, tjenesteplattform og designsystem

Dette er Proxima