• Publisert
  • 3 min

Høydepunkter fra Opticon 2023: Optimizely Opal AI-assistent

Illustrasjonsbilde for Optimizely Opal: Hvordan AI benyttes i ulike stadier i markedsføringssyklusen

Optimizely Opal var en av høydepunktene som ble annonsert på Opticon 2023. Her får du det du trenger å vite om AI-satsingen for Optimizely-produktfamilien.

Optimizely Opal - AI-integrasjon i produktfamilien

AI er på alles lepper om dagen, og Optimizely var tidlig ute med å snakke om at de har AI-elementer i flere av produktene sine. 

Hittil har AI-integrasjonen vært begrenset til de inviduelle produktene, og hvert produkt har brukt AI på ulik måte. For eksempel:

  • AI analyserer kundeatferd og genererer produktanbefalingene i Product Recommendations
  • AI analyserer og automatisk klassifiserer bilder i DAM/CMP
  • AI analyserer besøksatferd i Content Recommendations og gir redaktøren anbefalinger om hvilken type innhold de bør skrive mer/mindre om.
  • AI-basert plugin for CMS gjør webredigering mer effektivt.
  • AI analyserer kjøpsmønstre i Optimizely Data Platform, og foreslår produkter som trenger mer/mindre markedsføring, og hvilke kunder som befinner seg i ulike stadier av lojalitetskurven.

På Opticon tok Optimizely det riktignok et steg lenger, og annonserte Optimizely Opal, som kommer til å bli den nye AI-assistenten innbakt i produktfamilien.

Det er kanskje riktigere å si at Opal vil være et samlenavn for de ulike typene AI som er innbakt i produktene, men at AI-elementene vil få et helhetlig designet utseende og grensesnitt slik at det for brukeren føles som samme AI-assistent er brukt alle steder.

Der stopper egentlig den håndfaste informasjonen, fordi det er ikke klart nøyaktig hvordan denne assistenten kommer til å fremstå. Skjermbilder og pressemeldinger gir inntrykk av at Opal vil være en slags alltid tilgjengelig assistent som du kan spørre om forslag, forbedringer og innsikt mens du planlegger/skriver innhold. Det er usikkert om Opal vil være tilgjengelig i alle Optimizely-produkter, eller bare f.eks CMS/CMP. 

Konseptbilde av hvordan Optimizely Opal er tenkt brukt som AI-assistent i Optimizely-produkter
Konseptbilde av hvordan Optimizely Opal er tenkt brukt som AI-assistent i Optimizely-produkter

Hvordan fungerer Optimizely Opal?

I tillegg til de innebygde AI-funksjonene i hvert produkt, er det nærliggende at "Opal" i assistent-form vil fremstå som en chatbot/menysystem basert på fritekst eller forhåndsdefinerte prompts (akkurat som med ChatGPT og Dall-E/Midjourney), som brukeren får resultater tilbake fra. Den vil sannsynligvis være kontekst-sensitiv slik at den vil forstå og svare utfra det brukeren jobber med på skjermen. 

Det er også nærliggende å anta at en AI-assistent innbakt i produktene i en eller annen grad kan trenes på innhold du mater den, som f.eks innhold på nettstedet, en kundedatabase, eller produktkatalog - det ville ihvertfall betraktelig økt assistentens nøyaktighet når det kommer til fakta, stil-og-tone og anbefalinger.

Hvilke AI-tjenester ligger bak Optimizely Opal?

Siden AI-behovene i en DXP-produktfamilie er så forskjellige, fra tekstgenerering til bildegenerering til produktanbefalinger til kundeanalyse - vil det sannsynligvis være flere forskjellige AI-tjenester (f.eks ChatGPT, Dall-E, skreddersydd maskinlæring og algoritmer) som tilsammen vil danne grunnlaget for det de kaller Optimizely Opal. 

Er Optimizely Opal tilgjengelig nå?

Både ja og nei. "Opal" er et konsept på planleggingsstadiet. Foreløpig er Opal bare et samlenavn for AI-bruk i Optimizely, så Opal er ikke ett konkret produkt/tjeneste du kan bestille nå. 

Derimot er som nevnt AI allerede innbakt i flere av de eksisterende Optimizely-produktene. Så om du er interessert i å utforske hvordan du kan jobbe mer effektivt med innhold, produkter, salg og markedsføring, bør du sjekke ut lenken nederst i denne artikkelen for å se hvilke tilgjengelige produkter som benytter AI.

Vil Optimizely Opal koste ekstra?

Prismodellen er ikke offentliggjort ennå, og det vil nok variere fra produkt til produkt. Noen av produktene (f.eks Content Recommendations, Product Recommendations, Content Marketing Platform og Data Platform, har allerede AI-kjernefunksjonalitet innebygd i produktet du har betalt for. Det kan hende Optimizely bygger en chatbot-aktig assistent på toppen av dette, som da sannsynligvis vil være en betalt tilleggs-plugin, men fungere som en integrert del av produktet. 

For CMS-produktet finnes det en kommersiell AI-assistent for redaktører, laget av en tredjepart. Det er usikkert om denne etterhvert også vil innlemmes under "Opal"-paraplyen, eller om Optimizely vil utvikle sin egen variant for CMS.

Bonus: Partnerskap med Writer-plattformen

Nylig annonserte også Optimizely et partnerskap med Writer, en AI-drevet plattform for innholdskomponering, publisering og arbeidsflyt. 

Writer-integrasjonen vil ifølge Optimizely sin pressemelding være tilgjengelig for kunder på Optimizely Content Marketing Platform (CMP), og vil gjøre det lettere å komponere og formidle konsistente budskap. 

Lær mer om Optimizely Opal og AI i Optimizely-produktfamilien:

Mer fra Opticon 2023

Strategi og rådgiving

Vår viktigste oppgave er å være en støttespiller for din organisasjon, så dere kan lykkes digitalt. Vi bruker behovsforståelse, helhetlig overblikk og fokus på kontinuerlig forbedring for å gi råd om hva som gir mest verdi.

Les mer om rådgivning