• Publisert
  • 2 min

Åpnet nettbutikk på 19 dager

Bilde fra butikkvindu hos Vic på Gulskogen senter

Kleskjeden Vic hadde lagt et løp der de over en periode på ni måneder skulle åpne nettbutikk. Da Korona stengte Norge kastet de seg rundt.

Det skal sies at de ikke startet helt på null. Kleskjeden Vic eies av motehuset Voice Norge AS som består av Match, VIC, Boys of Europe og Jean Paul som allerede har nettbutikker på Episerverplattformen. Dermed lå mye klart for å kunne handle raskt når det ble ønskelig med nettbutikk også for Vic.

Skulle lansere i september

Vic hadde imidlertid planer om å åpne på nett i 2020. I januar la de en plan der de over de neste ni månedene skulle få opp en nettbutikk og lansere i september. Det var ikke den mest intensive tidslinjen, men det krevde likevel at de ansatte måtte slippe det de hadde i perioder. 

- Vi så med en gang at omsetningen gikk nedover etter den 12. mars. I midten av april bestemte vi oss for å kjøre. Vi hadde 5-6 stykker internt som jobbet 100% med å få det til og det viser virkelig hva som er mulig å gjennomføre ved å sette et fokus. Vi opplevde svært lite bugs underveis. På et stort eller lite prosjekt så vil det alltid være ting som setter prosjektet tilbake, men vi klarte det uten noe som skapte drama eller utsettelse på tidsfrister. En smooth operation, sier Erik Langmoen, kjededirektør i VIC.

En smooth operation

Erik Langmoen

Samarbeid via MS Teams

- Vi er vant til at Epinova sitter hos oss og at vi derfor har en tett og god dialog. Nå ble alt annerledes siden alt ble gjort gjennom Teams og bestilt mer som et oppdrag. Man kan si mye om Teams, men at vi klarte å løse dette gjennom å samarbeide via en kanal som Teams er ganske imponerende. Det var en kjempeerfaring å ha vært med på de andre prosjektene. Det viser at et tett samarbeid med kunden er viktig. Dyktige folk klarer hva som helst, sier Erik.

Ressurser den største utfordringen

- Det var ikke den største jobben fra vår side. Systemet var skrudd sammen på en slik måte at vi kunne tilgjengeliggjøre raskt. Utfordringen her var tilgang på riktige ressurser. Det løste seg ved at Vic var endringsvillige og klarte å lære seg nye ting fort, sier Karl Granli, frontendutvikler i Epinova.

For å få alt på plass var det i tillegg til Epinova 4-5 andre leverandører som også måtte kunne levere samtidig. Dette var ikke selvsagt i en periode der de fleste var relativt underbemannet. 

Gir flere strenger å spille på

- Det er ingen tvil om at nettbutikkene har fått et løft fra mars og fram til i dag. Likevel er det ikke nok til å demme opp om omsetningsnedgangen vi opplevde under «Korona-stengingen». Det er kombinasjonen av fysisk butikk og nett som er fremtiden. Og nå er VIC rustet for en videre reise inn i den digitale verden.

Det viktigste for oss er at kunden kan orientere seg på nettsiden og hente ut den informasjonen som er nødvendig for å kunne handle varer på nett eller i butikk. Vi vet at ca halvparten av besøkende på nett går inn på våre produktsider. Derfra ønsker vi konvertering av salg på nett eller at de fysisk oppsøker en av vårebutikker. Det ligger mange muligheter foran oss i den OMNI-kanale verden, og vi er kun i startfasen. Vi jobber nå med å koble på CRM, kundeklubb og SoMe-kanaler slik at VIC-kunden står i sentrum av alle våre kommunikasjon og salgskanaler, forteller Erik Langmoen.

Skjermdump fra nettbutikken til Vic

Les også