Vegg med fargeprøver hos Fargerike

Fargerike tilbyr kompleks kundeveiledning på nett

Fargerike ønsket en nettbutikkløsning som gjorde det mulig å videreføre den gode fagkompetansen kunder møter i butikk, til nett. Slik hjalp vi Fargerike med å hjelpe kundene sine.


Utfordringen

Når du går inn i en Fargerike-butikk forventer du å bli møtt av proffe fagpersoner som veileder deg. Som faghandel er kombinasjonen av fagkompetanse og kvalitetsprodukter et av Fargerikes sterkeste konkurransefortrinn. Denne rådgivingen måtte digitaliseres på en smart måte for å møte kundenes økte forventninger og behov.

For Fargerike var det ønskelig at kunden skulle oppleve samme grad av service og ekspertise uansett kanal – butikk, telefon, chat eller nettbutikk.

Hvordan gjør vi en slik kompetanse digital?

Tjenester vi har levert

Fokus på farger

Løsningen ble å fokusere på å selge farger, fremfor malingsspann. Som faghandel måtte Fargerike sette seg mer inn i hvordan de kunne hjelpe kunden med å få det slik de ønsker det hjemme, fremfor hvor mye maling kunden trenger til prosjektet.

- Få aktører har gjort dette på nett og det er stor kompleksitet knyttet til dette. Både når det gjelder logistikk, varedata og relasjoner. Fargefaget er svært sammensatt og vi har bygget en egen farge-PIM for å håndtere dette på en optimal måte, forteller Guy Markussen, forretningsrådgiver i Epinova.

For å imøtekomme kundens forventninger har Fargerike gjort et stort løft med et omfattende omnikanal-prosjekt. Målet var å utvikle en sømløs løsning hvor systemene snakker sammen både på nett og i butikk.

Månedens farge fra Fargerike

Et handelsprosjekt er mer enn et netthandelsprosjekt

Prosessen ble delt opp i to faser. I første fase ble det opprettet netthandel med hjemlevering. Systemet var her kun knyttet til et sentrallager. I fase to ble netthandelen komplettert med «klikk og hent», hvor systemet ble knyttet opp til utvalget i den enkelte fargehandelen. Her var det viktig at klikk og hent-løsningen snakket med butikk, slik at kunden fortsatt kunne få veiledning av fagpersoner ved henting av varer og mulighet til å legge til varer før betaling.

Få aktører har gjort dette på nett tidligere, og det er stor kompleksitet knyttet til det.

Teknologivalg

De fleste systemer berøres av dette prosjektet; kassasystem, PIM, kundeservicesystemet, ERP-løsning, nettbutikkløsningen – alt må snakke sammen, først da kan de tilby kunden en kanaluavhengig og helhetlig service. 

- Det mest utfordrende i dette prosjektet var at det var så mange integrasjoner som skulle på plass til lansering. Mange nye APIer som skulle læres og implementeres og forskjellige mennesker å kommunisere med, sier backend-utvikler i Epinova, Jørgen Helgheim.

Mange av produktene Fargerike selger er ikke bare å legge rett i handlekurven. Skal man kjøpe maling må man loses gjennom flere steg. 

- Vi har da laget en veiviser der kunden må ta stilling til noen spørsmål. Skal jeg male inne- eller utendørs? Hvilken glansgrad vil jeg ha og hvilken type underlag jeg skal male på? Hvor mange liter maling trenger jeg for å dekke rommet jeg skal male? Disse veiviserne er skrevet i React, mens Redux tar seg av state-håndteringen. Som frontend-utvikler gir det meg god kontroll på hva som skal vises til enhver tid, og mye av logikken kan derfor ordnes i klienten, sier Michael Arvanitidis, frontendutvikler på prosjektet.

Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Northern Beat og Inmeta.

 

Noen av våre e-handelsprosjekter