Bilde av en nysgjerrig kalv

Slik lagde vi "Tinder for okser "

Mer enn bare en nettbutikk for bestilling av oksesæd 


For å gjøre det enkelt å finne informasjon, nyheter, fakturaoversikt og annen viktig data ville de samle alt på ett sted. Slik hjalp vi Geno med å bygge opp en mer moderne teknisk løsning.  

Utfordringen 

Geno SA er et avlsselskap, eid av norske storfebønder, som driver avl og utvikling av Norsk Rødt Fe i Norge. Geno sine nettsider var spredt på flere adresser og lite brukervennlige. I en prosess der Geno i større grad ønsker å orientere seg mot sine kunders behov var det viktig å samle alt på ett sted.  

E-handel og nettbutikk

Ved å kombinere fagekspertise med helhetlig rådgivning, gjør vi ambisjoner om til konkurransefortrinn.

Les mer om digital handel

Løsningen 

Prosjektet ble løst ved å lage en ny portal for geno.no, inkludert en ny løsning for Oksekatalogen (salg av oksesæd og embryo), der bønder nå får all informasjon de trenger samlet på ett sted i form av en nettbutikk for oksesæd. - Med denne muligheten kan bøndene lettere få oversikt og bestille okser og embryo med den beste genetikken for blant annet helse og fruktbarhet. Dette bidrar til at bøndene produserer melk og kjøtt av god kvalitet på en bærekraftig måte, forteller prosjektleder i Geno, Ingunn Nævdal. 

Bilde fra fjøset på Stange. Ingunn Nævdal klapper en okse.

I nettbutikken er det er lagt til rette for at Geno senere kan utvide med andre varer som arbeidsklær, fagprodukter og profilartikler. Det ble også laget Min side-funksjonalitet for Genos medlemmer. Her kan medlemmene selv betjene sitt medlemskap hos Geno, samt få tilpasset informasjon. Nettbutikken er bygget i Optimizely Commerce. 

Genos nye nettsider ble lansert i Norge i desember 2020, og i juni 2021 gikk løsningen internasjonalt. 

Skjermdump fra geno.no

Teknologi 

Nettbutikken er bygget på Optimizely Commerce og ligger hostet i skytjenesten til Optimizely (DXP). Det er flere integrasjoner i løsningen: Oksekatalogen (Oracle), faktura (Agresso), Geno Avlsplan og Genos interne CRM-system. Integrasjoene er basert på JSON REST API-er.  

- Det er også utviklet custom login funksjonalitet som benytter seg av Geno sin identity provider gjennom OpenID Connect og Oauth. Dette sørger bl.a. for Single Sign-On (SSO) funksjonalitet mot Genos interne systemer, som for eksempel Geno Avlsplan. Løsningen bruker Vue på frontend fordi dette gir en god fleksibilitet og gjenbrukbare komponenter som gir en mer oversiktlig kode, forteller Ingvild Slettemo, prosjektleder i Epinova. 

Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med vårt søsterselskap Northern Beat, som er eksperter på brukeropplevelse og design.

Noen av våre e-handelsprosjekter