PIM - effektiv håndtering av produktinformasjon

PIM handler om håndtering av produktinformasjon, men vet du når og hvorfor PIM oppsto? Her får du et innblikk i historikken og mulighetene med PIM

Rådgiverteamet i Epinova er godt over snittet interessert i små og store datapunkter og hva tallene bakenfor kan avsløre.

 

PIM (Product Information Management) eller produktinformasjonshåndtering, er et system eller en tjeneste som samler og administrerer all produktinformasjon på ett sted. Dette inkluderer beskrivelser, attributter som farge, størrelse, volum, tilknyttede media og en rekke andre data.

I PIM berikes og optimaliseres produktinformasjon, søkemotoroptimalisering (SEO) styrkes og relasjoner mellom produkter skapes, som så kan deles i et antall kanaler for salg og markedsføring. 

Hvilken utfordring gjorde PIM til løsningen?

Helt frem til 1990-tallet foregikk produktinformasjonshåndtering i stor grad i form av kostbare papirkataloger, krevende å produsere og minst like krevende å spre effektivt til eksisterende og potensielle kunder.

På midten av 2000-tallet ble PIM en sentral tjeneste som muliggjorde enkel oversikt og effektiv håndtering og deling av produktinformasjon, som er avgjørende for markedsføring og salg på tvers av kanaler som fysiske butikker, netthandel og sosiale medier.

Og med netthandelen oppsto nye behov som produkt data fra ERP (Enterprise Resource Planning) ikke kunne dekke. For å forstå hvorfor, må vi forstå forskjellen mellom ERP og PIM:

ERP er store datasystemer for ressursplanlegging, økonomi og administrasjon. ERP brukes til å holde oversikt over driften i organisasjonen, i et overordnet system, framfor å operere med mange delsystemer og kan derfor være nyttig som utgangspunkt for analyse og rapportering. ERP tar sikte på å drifte hele virksomheten og systemet er best på å samle data inn, ikke for deling av data ut til andre tjenester. 

PIM fokuserer på håndtering av informasjon om produktene. Produktbeskrivelser og attributter som; tekniske spesifikasjoner, kategoritilknytning, kanal- og lokasjonsspesifikke data, språkversjoner, markedsføring og salgsdata, bilder, dokumenter og video knyttet til produktet.
Kort sagt spesifikke produktdata og berikelser som ikke er relevant for eller hører hjemme i en ERP-løsning. 

Hva er definisjonen av et PIM?

Et PIM har noen sentrale funksjoner som definerer hva det er og som gir et bilde av hva du skal forvente av et PIM-system:

  • Sentralisering og håndtering av produktinformasjon på ett sted, for enkel organisering og oppdatering av produktdata. "One version of the truth" - én sentral kilde som har all informasjon om produktet.  
  • Berikelse av produktdata, som beskrivelser, tekniske data, media og andre attributter som gir en rikere presentasjon av produktene.
  • Automatisering av prosesser knyttet til kvalitativ produktinformasjon. Redusere mulige feilkilder knyttet til manuelle oppgaver.
  • Støtte for flere språk. Tilpasset produktinformasjon til alle aktuelle markeder og kunder.
  • Tilrettelegge for samarbeid mellom ulike team og leverandører. Alle involverte parter kan bidra og får tilgang til oppdatert produktinformasjon.
  • Integrasjoner og sømløs deling av produktdata til tredjepartsapplikasjoner for salg, markedsføring og gode kundeopplevelser.

Les mer om: Når trenger du et PIM?

Slik jobber vi med PIM i Epinova

I Epinova skal vi ha en smart tilnærming til produktinformasjon og er raske til å ta i bruk ny teknologi som kunstig intelligens (AI) for å effektivisere og forbedre arbeidet med PIM. Med vår ekspertise og erfaring hjelper vi bedrifter med å implementere og optimalisere PIM-løsningen.

I tett samarbeid med våre kunder skreddersyr vi PIM etter behov og etablerer integrasjoner til eksisterende systemer som e-handelsplattformer og CMS.

AI har spennende muligheter og kan kvalitetssikre og automatisere PIM-oppgaver som kategorisering, berikelser og oversettelse av produktdata. Automatiseringer som frigir tid og ressurser til andre oppgaver, som å sikre kundelojalitet og tiltak for økt verdi på handlekurvene.

Epinovas rådgivere er dedikert til å hjelpe våre kunder å ta kontroll over egen produktinformasjon og lykkes i en alltid skiftende netthandel.

Oppsummert om PIM

PIM (Product Information Management) er nyttig for bedrifter som håndterer en stor mengde produkter og produktinformasjon, spesielt de som selger produkter gjennom flere kanaler (f.eks. nettbutikker, markedsføringsplattformer og fysiske butikker). PIM er spesielt verdifullt når det er behov for å samle, organisere, strukturere og distribuere produktdata på en effektiv måte.

  • PIM har vist seg uunnværlig i en alltid voksende netthandelsbransje hvor andre systemer (ERP) eller manuell håndtering ikke løser kravet til kvalitet og effektiv deling av produktinformasjon.
  • I tett samarbeid med våre kunder og partnere, skreddersyr Epinova PIM-løsninger og integrasjoner som sikrer effektiv og lønnsom håndtering av produktinformasjon.

Vil du vite mer?

Ta kontakt slik at vi sammen kan utforske mulighetene for din bedrift og sette opp en smart PIM-løsning som bidrar til å løfte din virksomhet inn i en effektiv og lønnsom fremtid.

  • Thomas Aalerud

    Seniorrådgiver

    • Epost:
    • Telefon:

Mer om PIM

Øk konverteringen med riktig produktinformasjon og PIM

Optimalisering av produktinformasjon handler om innhold og struktur. Her er våre tips til hvordan vinne kunder med riktig informasjon om dine produkter

Les blogginnlegget

Når trenger du et PIM?

Har arbeidet med produktinformasjon blitt en konstant og krevende prosess det er vanskelig å se en ende på? Her får du noen tips til hvorfor og når det kan være smart å investere i PIM.

Les mer om PIM

Inspirasjon og innsikt

Rådgivergjengen

Kompetanse

Digitalarbeidet lykkes best når det bygges på innsikt, kunnskap og en rik verktøykasse. Våre eksperter hjelper deg gjerne å bygge kompetansen du trenger, gjennom inspirasjonsartikler, kurs og fagprat.

Se hva vi kan tilby

  • PIM
  • E-handel