Når trenger du et PIM?

Har arbeidet med produktinformasjon blitt en konstant og krevende prosess det er vanskelig å se en ende på? Her får du noen tips til hvorfor og når det kan være smart å investere i PIM.

Hvem trenger PIM?  

PIM (Product Information Management) er nyttig for bedrifter som håndterer en stor mengde produkter og produktinformasjon, spesielt de som selger produkter gjennom flere kanaler (f.eks. nettbutikker, markedsføringsplattformer og fysiske butikker). PIM er spesielt verdifullt når det er behov for å samle, organisere, strukturere og distribuere produktdata på en effektiv måte.

To grunner for virksomheten til å vurdere PIM:

  • Et stort antall produkter i sortiment, gjerne fra 1.000 SKUs (Stock Keeping Units) og oppover.
  • Produktene markedsføres og selges i flere kanaler og markeder.

Uavhengig av om ett, begge eller deler av beskrivelsene ovenfor er aktuelle for din bedrift, vil du kunne oppleve å få verdifull effekt av å investere i en PIM-løsning.

Les mer om: PIM - effektiv håndtering av produktinformasjon

Vi ser gjerne på disse 3 scenariene når vi anbefaler bedrifter å vurdere en investering i PIM.  

Bedriften har et stort antall produkter i sortiment

Håndtering av et stort antall produkter (fra ca 1000 produkter og oppover) er krevende og manuelle prosesser er ofte kilde til unødvendige feil og mangler.

  • PIM standardiserer, effektiviserer, kvalitets sikrer, forvalter forretningsregler og rutiner for produktinformasjon. Kort sagt, samler den komplette og sanne informasjon om et produkt i én kilde
  • Produkter med lignende egenskaper og attributter kan oppdateres enkelt, i bulk eller via definerte regler knyttet til produktgruppe og kategori

Bedriften har en multikanalstrategi og selger i flere markeder

Flere kanaler og markeder betyr distribusjon av produktinformasjon på flere språk, til kunder med forskjellige bakgrunn og behov.

  • PIM distribuerer kvalitetssikret produktinformasjon til egne nettsider, sosiale medier og fysiske butikker, tilpasset flere språk og lokasjoner
  • PIM holder orden på alle kategorier i kanaler som B2C og B2B, når og hvor produktene skal presentere i F-pak, D-pak eller pall

Bedriftens omsetning og mål for vekst i eksisterende og nye markeder

Når bedriften her nådd en viss størrelse på omsetning og sortiment, vil PIM gi store fordeler for forvaltning og fleksibilitet

  • Forvaltning av produktinformasjon og kategorier (taksonomier) i flere markeder, språk og til kanaler tilpasset kundenes behov
  • Konsekvent og optimalisert produktinformasjon distribuert i alle kanaler for beste service og gode kundeopplevelser
  • Fleksibilitet og rask tilpassing og lansering i nye markeder og kanaler

Vil du vite mer?

Ta kontakt slik at vi sammen kan utforske mulighetene for din bedrift og sette opp en smart PIM-løsning som bidrar til å løfte din virksomhet inn i en effektiv og lønnsom fremtid.

  • Thomas Aalerud

    Seniorrådgiver

    • Epost:
    • Telefon:

Produktinformasjon og PIM