Hotellrom fra Thon Hotels Linne

Thon Hotels ville fornye bransjen

Selv om Thon Hotels hadde en solid markedsandel på online hotellbooking, følte de at både nettstedet og bransjen hadde stagnert.


Bakgrunn 

Det er sterk konkurranse om å være først ute med den beste teknologien i hotellbransjen. Selv om Thon Hotels hadde en solid markedsandel på online hotellbooking, følte de at både nettstedet og bransjen hadde stagnert. De visste at dersom de fokuserte på ny teknologi og nye løsninger, ville det oppstå muligheter som kunne innfri nettsidens fremtidsmål. Derfor var det på tide å oppdatere den digitale strategien, det visuelle konseptet og den tekniske plattformen.   

En stor del av prosjektets utfordring var å utvikle i høyt nok tempo, siden det handlet om å fornye en løsning som måtte være fungerende til enhver tid. Det som eventuelt ble laget av Thon Hotels måtte leveres innenfor rammene til hotellkjernesystemet som lå i bunnen. Alt måtte skje samtidig. Det var en forretningskritisk løsning, som krevde et smidig team og en dyktig produkteier.  

Tjenester vi har levert

Se flere av tjenestene vi leverer

Løsning  

I 2016 begynte arbeidet hos Thon Hotels. Teamet bestemte seg for å bryte opp den eksisterende monolitten, og lage en felles plattform for web og app. Videre ble mikrotjenester etablert, hvor mye av arbeidet handlet om å finne riktige måter å gruppere funksjonalitetene. Grensesnittet for eksterne partnere – operatørene som selger hotellrom, for eksempel – hadde en kanal inn til en felles teknisk plattformen som lå i bakkant.  

Teamet bestod av en rekke utviklere fra Epinova som jobbet tett sammen med produkteier fra Thon Hotels, samt kolleger fra våre søsterselskaper Novanet (utviklere) og Northern Beat (UX). Det var viktig å ha et smidig team som bestod av frontend, backend, interaksjonsdesignere, testleder, prosjektleder og en produkteier. For å jobbe tettest mulig på prosjektet, var de fleste på teamet utstasjonert hos Thon Hotels 2-3 dager i uken.  

Lav terskel for kommunikasjon og en hands on-tilnærming fra alle utviklere, har vært suksessfaktorer for dette prosjektet. Samarbeidet med Thon Hotels er en spennende og kontinuerlig reise, og vi gleder oss til fortsettelsen.  

I Thon Hotels har vi valgt en mikrotjenestestruktur, hvor vi har én mikrotjeneste for å sende ut sms, én for å gjennomføre bookinger, én for å betale, og så videre.

- Tore Wiik Gjerdrum, Ekspert Optimizely i Epinova

Vil du også ha neste generasjons nettsider?

La oss bygge noe sammen!

Se flere av våre arbeider