• Publisert
  • 3 min

– Vi har det utrolig gøy

Gruppebilde av Magnus, Julie, Nikola og Jonas

I en ny jobb er arbeidsmiljøet vel så viktig som arbeidsoppgavene. – Hos Epinova har jeg ikke bare fått kollegaer, jeg har også fått venner, forteller Magnus Neergaard.

Jonas Say (24), Julie Zett Nilsen (27), Magnus Neergaard (26) og Nikola Sekiw (22) har alle utdannelser innen informatikk, noe som gjør dem ettertraktet på arbeidsmarkedet. Til slutt falt valget på Epinova, hvor de begynte august i fjor. Og de fire er ikke i tvil om at arbeidsmiljøet var en viktig faktor da de skulle velge jobb.

– Det virket veldig spennende, og jeg fikk bedre inntrykk av Epinova enn de andre stedene jeg hadde sett på. Epinova skilte seg ut når det kom til arbeidsmiljø, kollegaer og det sosiale, sier Nikola.

De fire er ansatt som utviklere og er akkurat ferdig med Epinova Academy, selskapets utdannings- og kompetanseprogram.

Arrangerte festival for de ansatte

I høst da hjemmekontor ikke lenger var et krav, inviterte Epinova sine ansatte til festivalen Epinova Reconnecting. En måned med sosialt opplegg og aktiviteter for de ansatte.

– Vi spilte minigolf, bowling, dart, det var ispauser og middagstreff, forteller Julie.
– Og hotellfrokoster. Det var noe hver dag, og de sparte ikke på kruttet heller, legger Jonas til.

Gruppebilde fra Escape room

Etter flere måneder med hjemmekontor var det viktig for oss å feire at samfunnet åpnet opp igjen og iverksette aktiviteter og arrangementer så man kunne glede seg til å dra på jobb igjen, nevner Andrea.

Andrea forteller videre - at under nedstengingen har vi ansatt flere, og våre nye kolleger hadde ikke møtt flere av sine kollegaer i person. Vi gikk derfor i gang og arrangerte en ny sosial re-onboarding av alle ansatte. Vi valgte å gi arrangementet navnet “Epinova Reconnecting” med det formål å igjen knytte bånd og reconnecte med kollegaer. 

Reconnecting gjorde så vi fikk en flott mulighet til å friske opp relasjonen til kollegaen man ellers ikke ser så ofte. Vi fikk kjenne på samholdet, se hverandre fysisk og ta del i gode samtaler - bare ha det gøy helt enkelt! Det hele ble avsluttet med en stor avslutningsfest.

Holdt kontakten selv med hjemmekontor

De fire forteller at det har hatt mye å si at arbeidsgiver legger til rette for det sosiale på jobb, og at det har vært en trygghet for dem å ha hverandre som nye i arbeidslivet.

– Det har vært veldig fint! Hadde jeg starta alene hadde det vært veldig mye mer skummelt, nå har vi vært fire stykker som har stått i det samme. Det har vært veldig fint både sosialt og faglig, forteller Magnus.

– Vi ble veldig godt kjent, tror ikke jeg har blitt så godt kjent med noen på så kort tid før. I tillegg har vi god kontakt også utenfor jobb, legger Nikola til.

Da hjemmekontor igjen var et faktum, fortsatte det sosiale selv om de fire måtte sitte hver for seg.

– Vi har vært flinke til å videochatte som om vi skulle stått ved kaffemaskinene, og vi har en chat der vi prater mens vi jobber. Også spiller vi skribbl.io, en tegner og de andre gjetter, ler Jonas.

Portrett av Julie Zett Nilsen

Viktig for læring

Rekrutteringsansvarlig Andrea sier at det sosiale og det gode miljøet ikke bare er viktig for trivsel, men også for ansattes faglige utvikling. Hun forteller at både de nye og de som har vært i Epinova lenge engasjerer seg og at det er en kultur for å dele kunnskap, og hun får støtte av Academy-gjengen:

– Det er en utrolig god delingskultur her. Det deles tips og triks hver dag og det er et godt miljø å vokse i. Ledelsen er veldig lydhøre for det vi har å komme med, sier Julie. – Tidlig spiste vi lunsj med daglig leder, det føltes stort, men vi skjønte fort at det var veldig naturlig her.

Jonas nikker enig, og legger til at den flate strukturen gjør at alle kan snakke med alle. 

Magnus går så langt som å si at han aldri har trivdes så godt i en jobb før. Og selv med kort fartstid i selskapet er de enige om at de valgte riktig. 

– Nå har jeg vært her i over fem måneder, og ikke én gang har jeg tenkt “å nei, det er mandag” eller at det er et ork å skulle jobbe, sier Nikola.

Les også

Les mer om